نگرانی شدید اروپا از تصمیم ایران به تعلیق اجرای پروتکل الحاقی

انتقاد جوزپ بورل از اعمال محدودیت‌ در بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران 

اتحادیه اروپا در عین حال بر حمایت از برجام در این «مقطع زمانی بحرانی» تاکید کرد-REUTERS/Johanna Geron/Pool

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه بار دیگر بر تعهد قوی این بلوک اروپایی بر حمایت از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران در این «مقطع زمانی بحرانی» تاکید کرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به نمایندگی از کشورهای عضو اتحادیه، از تصمیم ایران به تعلیق اجرای پروتکل الحاقی ابراز «نگرانی عمیق» کرد.

وی در این بیانیه که متن آن در وبسایت شورای اروپایی منتشر شده است تاکید کرد، «ما مصمم به ادامه کار با جامعه بین المللی برای حفظ برجام و تضمین اجرای کامل آن هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بورل هشدار داد اگر تصمیم تهران به تعلیق بازرسی‌های فراپادمانی عوض نشود، توانایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران و تائید مسالمت‌آمیز بودن آن، به شدت محدود خواهد شد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که آژانس از یک بخش بنیادی از اطلاعات خود در مورد کل چرخه سوخت هسته‌ای ایران، از جمله تحقیق و توسعه با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته، محروم خواهد شد.

جوزپ بورل اضافه کرد، ما خاطرنشان می‌کنیم تفاهم دوجانبه فنی که بین آژانس و ایران حاصل شده است، به گفته رافائل گروسی مدیرکل آژانس باعث کاهش اثرات محدودیت دسترسی بازرسان آن نهاد به تاسیسات ایران خواهد شد و اجازه تداوم فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی لازم را برای حداکثر سه ماه خواهد داد.

این دیپلمات ارشد اروپایی، ضمن استقبال کشورهای عضو اتحادیه اروپا از چشم‌انداز بازگشت آمریکا و ایران به برجام، بر حمایت قوی کشورهای عضو اتحادیه «از تلاش‌های دیپلماتیک جدی کنونی و تماس‌های نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده برجام با سایر طرف‌های توافق» تاکید کرد.

به دنبال اعلام تصمیم ایران مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی و ممانعت از بازرسی‌های فراپادمانی آژانس از تاسیسات هسته‌ای خود، مدیرکل آژانس روز یکشنبه به ایران رفت و با علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و برخی دیگر از مقام‌های مربوطه گفت‌وگو کرد.

رافائل گروسی پس از ترک تهران به خبرنگاران در فرودگاه وین پایتخت اتریش گفت که با طرف ایرانی به یک تفاهم موقت سه ماهه رسیده است تا نظارت‌های ضروری آژانس همچنان وجود داشته باشد. وی در توییتی هم نوشت که «مذاکرات فشرده به نتیجه خوبی رسید. یک تفاهم فنی حاصل شد.»

اقدامات ایران برای عبور از تعهدات خود تحت برجام در واکنش به خروج واشینگتن از آن در بهار ۱۳۹۷ انجام می‌شود و با وجود آن که دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن گفته است در صورت پیروی کامل تهران از تعهداتش به توافق باز خواهد گشت، همچنان در مسیر قبلی خود حرکت می‌کند.

این رویکرد ایران انتقادهای طرف‌های دیگر برجام را به دنبال داشته است، به ویژه سه متحد اروپایی آمریکا – بریتانیا، فرانسه و آلمان – که در سه سال گذشته تلاش کرده‌اند توافق را حفظ کنند و اکنون نیز در تلاش هستند با همکاری با ایالات متحده و ایران، و با تمرکز بر دیپلماسی، آن را احیا کنند.