تصاویر تماشایی تماس کاوشگر فضایی با سطح مریخ

سیاره سرخ، میزبان فضانوردان آینده و ایستگاه بین راهی آنها خواهد بود

تصاویر جدید ناسا برخورد شدید یک قطعه از کاوشگر این سازمان با مریخ را نشان می‌دهد. پس از برخورد عامدانه بخش تقویت‌کننده موشک فرود مریخ‌نورد «پرزویرنس» به سطح مریخ، ابری از دود از سطح سیاره سرخ به هوا برخاست. 

بخش تقویت شده با موشک، همان قسمتی است که مریخ‌نورد پرزویرنس را بر مریخ فرود آورد و در نهایت خود را از سطح ‌نورد جدا کرد. سپس برای حفاظت از سطح ‌نورد و اطمینان از این که صخره‌ها و سنگ‌هایی که مورد آزمایش قرار خواهند گرفت آلوده نمی‌شوند، به فاصله‌ای ایمن رفت و خود را نابود کرد. این تصویر را که مریخ‌نورد با استفاده از «هزکم» (دوربین‌های پیشگیری از خطر) گرفته است، ردّ این برخورد با سطح مریخ را نشان می‌دهد. 

این تصاویر پس از آن منتشر می‌شوند که آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، تصاویری از عملیات شناسایی مدارگرد مریخ را منتشر کرد که محل سقوط نهایی قطعه موشک تقویت‌کننده فرود و اثری که روی سطح مریخ از خود به جا گذاشت، نشان می‌داد.

از زمان شروع سفر این کاوشگر در مریخ، ناسا  با  مریخ‌نورد «پرزویرنس» به  بررسی‌های خود ادامه می‌دهد و اطلاعات دقیق و با جزئیات را دریافت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر جدید تنها چند روز پس از آن منتشر شدند که دانشمندان از تصاویر اثر محل فرود که مریخ‌نورد طی سفر خود برداشته بود، رونمایی کردند. تصاویری که موشک تقویت‌کننده فرود در آن نقشی کلیدی بازی می‌کند. کار اصلی مریخ‌نورد پرزویرنس، هنگامی که به طور عادی کار خود را آغاز کند، این است که به دنبال نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی در مریخ بگردد. کار مریخ‌نورد پرزویرنس، تلاش برای درک ژئولوژی (علم زمین‌شناسی که در اینجا به معنای مطالعه مواد سازنده مریخ است) و آب‌وهوای این سیاره در گذشته است.

این کاوشگر همچنین نمونه‌هایی از مریخ گردآوری خواهد کرد و آن‌ها را روزی به زمین خواهد آورد. انتظار می‌رود سفینه‌های آینده با سازمان فضایی اروپا به مریخ بروند و آن نمونه‌های مهروموم شده را جمع‌آوری کنند و برای بررسی‌های دقیق‌تر به زمین بیاورند. بررسی‌هایی که می‌توانند در نهایت به این پرسش پاسخ دهند که آیا در آنجا حیاتی وجود داشته است یا خیر؟

این ماموریت همچنین مسیر حرکت به سوی یک زندگی جدید در مریخ، در قالب اولین بازدیدکنندگان انسانی آن را هموار خواهد کرد. کاوشگر یادشده این موضوع را بررسی خواهد کرد که سیاره سرخ چگونه می‌تواند میزبان فضانوردانی باشد که ناسا در آینده به مریخ خواهد فرستاد. ناسا در عین‌حال، طرح‌های خود را برای ساخت پایگاه مستقر در ماه به عنوان ایستگاه توقف در مسیر سیاره سرخ را ادامه دهد. 

© The Independent

بیشتر از علوم