مذاکرات اسرائیل، عربستان، بحرین و امارات برای ایجاد یک اتحاد دفاعی

این مذاکرات در پاسخ به «تهدید رو به رشد» ایران انجام می‌شود

امارات متحده عربی و بحرین در ماه اوت گذشته، و با میانجیگری دولت وقت آمریکا، برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل توافق کردند -SAUL LOEB / AFP

شبکه خبری آی۲۴ روز پنجشنبه در یک گزارش اختصاصی از مذاکرات اسرائیل با عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی برای ایجاد یک اتحاد دفاعی چهارجانبه خبر داد.

به گزارش این شبکه اسرائیلی، این مذاکرات احتمالا در پاسخ به «تهدید رو به رشد» ایران، به ویژه تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای و گسترش نفوذ آن کشور در سوریه و عراق، انجام می‌شود.

چهار کشور مذکور هنوز صحت این گزارش را به‌طور رسمی تایید نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود آن که اورشلیم و ریاض هنوز روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند، اما طبق گزارش رسانه‌های خارجی، دو کشور مدت‌هاست که روابط و تماس‌های پنهانی با هم را آغاز کرده‌اند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که رویکرد دولت جدید آمریکا در برابر ایران در مقایسه با دولت قبلی تغییر کرده و جو بایدن رئیس جمهوری کنونی قصد ازسرگیری مذاکرات با تهران را دارد.

امارات متحده عربی و بحرین در ماه اوت گذشته، و با میانجیگری دولت وقت آمریکا، برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل توافق کردند و آن را در ماه سپتامبر در کاخ سفید به امضا رساندند.

عربستان سعودی هنوز شرایط را برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل مساعد نمی‌بیند و آن را مشروط به پیشرفت مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها و پذیرش راه حل دو کشوری کرده است.

ایران در چند سال اخیر به یک تهدید مشترک برای کشورهای عرب منطقه و اسرائیل تبدیل شده و موجب نزدیکی آنها، که بیشترشان در حمایت از فلسطینی‌ها با اسرائیل رابطه نداشتند، شده است.