گزارش اختصاصی در مورد حضور نظامی ایران در سوریه

پس از توافق اسرائیل و روسیه، شبه‌نظامیان ایرانی در جنوب سوریه مخفی شده‌اند، ایندیپندنت فارسی به طور اختصاصی، از مواضع آن‌ها در جنوب سوریه پرده برمی‌دارد

سپاه پاسداران تجهیزات خود را به سمت دمشق منتقل کرده اما نقاطی پنهانی در جنوب سوریه را نگه داشته است- JALAA MAREY / AFP

تفاهم اخیر اسرائیل و روسیه در جنوب سوریه که مسیر توافق میان دو طرف را هموار کرد، به توقف جنگ در این منطقه منجر شد. البته بخشی از این تفاهم، به پایان حضور نظامی ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن، به ویژه نیروهای حزب‌الله اختصاص دارد که مقرر شده است حضور آن‌ها در ۸۰ کیلومتری (۵۰ مایل) مرز سوریه با اسرائيل پایان یابد. اکنون عمده‌ترین پرسش این است که آیا حضور نیروهای یادشده در منطقه موردنظر عملا پایان یافته است یا نیروهای وابسته به ایران به شکل پنهانی و غیررسمی در منطقه حضور دارند؟

ایندیپندنت فارسی، به یک گزارش ویژه‌ اطلاعاتی دست یافته است که از حضور مخفی و غیررسمی سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به آن در منطقه، خبر می‌دهد. این گزارش اختصاصی، شامل اطلاعات دقیق در مورد مواضع و مختصات نیروهای ایرانی در جنوب سوریه به ویژه در استان درعا است.

این منابع تاکید کرده‌اند که سپاه پاسداران تجهیزات خود را به سمت دمشق منتقل کرده اما نقاطی پنهانی در جنوب سوریه را نگه داشته است تا با زیر نظر گرفتن تغییر و تحول اوضاع، هرگاه زمینه گسترش حضور آن‌ها فراهم شود، موقعیت مواضع پنهانی خود را تغییر دهند. منابع مزبور تاکید می‌کنند که هدف از حفظ نقاط پنهانی در شهر درعا، اطمینان از تداوم حضور گروه‌های وابسته به ایران در منطقه است و اغلب مواضع متعلق به این نیروها، شامل سامانه‌های راکت‌انداز موشک‌های زمین به زمین «جولان»، سیستم‌های موشکی ضد زره و سلاح‌های انفرادی و متوسط است که در انبارهای ویژه در منطقه «بیهم» و «پانوراما» نزد ارتش رژیم سوریه پنهان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سلاح‌ها و تجهیزات امنیتی که با هدف استفاده علیه مخالفان فراهم شدند، پس از توافقنامه پایان جنگ، به تهدید بزرگی برای کشورهای همسایه تبدیل شده‌اند، به ویژه این‌ که تجهیزات امنیتی و فناوری‌های اطلاعاتی می‌توانند برای جاسوسی و کسب اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند.

منابع یاد شده فاش کردند که شبه‌نظامیان حزب‌الله علاوه بر نصب دوربین‌های با وضوح بالا در نزدیکی نقاط استقرار خود در نزدیکی مرزهای اردن و مرزهای جولان سوریه، از تکنیک‌های مدرن ردیابی اطلاعات نیز استفاده می‌کنند. افزون بر آن، شماری از سربازان و افسران رژیم سوریه با مشاوران حزب‌الله همکاری دارند که از آن‌ها برای اهداف مختلفی همچون جمع آوری اطلاعات، استفاده می‌شود.

گزارش اطلاعاتی ویژه‌ای که ایندیپندنت فارسی به آن دست یافته است، تمام رخدادها و ماجراهایی که در این منطقه اتفاق می‌افتد، به طور مفصل بیان می‌کند. در اینجا سعی می‌کنیم برخی از نقاط و مواضع استقرار شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را نشان دهیم و ماموریت و اهداف هر پایگاه را به شکل مشخص بیان ‌کنیم:

- باشگاه افسران؛ شامل اتاق عملیات مشترک با حزب‌الله و نیروهای رژیم سوریه است

- هتل «وایت رز»؛ جایی که رهبران شبه‌نظامیان حزب‌الله از آن به عنوان اقامتگاه خود استفاده می‌کنند

- ساختمان شعبه حزب بعث در درعا؛ جایی که گروه‌های امنیتی پیشتیبان در آن مستقر هستند

- استادیوم شهرداری درعا؛ این موقعیت علاوه بر این ‌که به عنوان انبار بزرگی برای سلاح‌های سنگین و توپخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، شامل پایگاه پرتاب موشکی است

- گردان پانوراما؛ گردان توپخانه‌ای ویژه شامل راکت‌اندازهای موشک‌های زمین به زمین «جولان»

- ساختمان‌های حومه شهر درعا؛ در این ساختمان‌ها دستگاه‌های شنود نصب شده و ماموریت دیگر آن‌ها، نظارت بر مرزهای اردن است

- مدرسه متفوقین؛ این مدرسه در محله السبیل واقع است و «علاء عبد‌النور‌ المسالمه» آن را  اداره می‌کند و یکی از برجسته‌ترین مراکز جذب شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان در شهر درعا به شمار می‌رود؛ به ویژه طبق زیرین مدرسه

- مرکز تصفیه آب، واقع در غرب محله «سجنه» در شهر درعا؛ این موضع به مرکزی برای عملیات و هماهنگی بین شبه‌نظامیان و دفتر امنیتی لشکر چهارم تبدیل شده است. نیروهای حزب‌الله امنیت این منطقه را که از محله «سجنه» تا روستای «خراب الشحم» در حومه غربی شهر درعا امتداد دارد، تامین می‌کنند. این مکان به عنوان مهمترین نقطه تجمع رهبران حزب‌الله و فرماندهان لشکر چهارم محسوب می‌شود که به منظور ایجاد هماهنگی برای استقرار نیروها و عناصر وابسته به خود با هدف محافظت از تپه‌های اطراف منطقه و نیروهای لشکر چهارم مورد حمایت ایران که در خط مرزی میان اردن و سوریه مستقر هستند، در آنجا جمع می‌شوند.

البته نقاط متعدد و پنهان دیگری نیز وجود دارد که مهمترین آن‌ها در «خیابان هنانو» در مرکز شهر درعا، ساختمان «عللوه» و ساختمان درمانگاه پزشکی «حیات» در محله بیمارستان ملی در منطقه «درعا المحطه» موقعیت دارند. افزون بر آن، این منبع پس از مشاهده یکی از افراد جذب شده حزب‌الله، یک موضع امنیتی دیگر در خیابان شهدا را نیز یافته است که ورود افرادی که کارت ویژه با خود نداشته باشند به این منطقه ممنوع است.

قابل ذکر است که محمد العیسی، سرهنگ دوم، فرمانده بخش امنیتی لشکر چهارم، احمد ناصیف خیر بیک، سرهنگ دوم از بخش امنیت لشکر چهارم، حاج مرتضی الحسین و حاج هاشم، مهمترین شخصیت‌هایی هستند که نقاط یاد شده را مدیریت می‌کنند.

مختصات یکی از نقاط مشترک جدید بین حزب‌الله و لشکر چهارم، در این محل یک ایست بازرسی نیز وجود دارد: (32°38'51.3"N 36°04'43.7"E )

مختصات یکی از مراکز حزب‌الله در ساختمان‌های حومه درعا، که به عنوان دفتر استخدام حزب‌الله مورد استفاده قرار می‌گیرد: (32°38'39.0"N 36°04'36.0"E )

یکی دیگر از مراکزی که برای حزب‌الله اهمیت بسیاری دارد، این موضع به عنوان نقطه پیشرفته‌ای در غرب «عتمان» و شمال غربی «پانوراما» محسوب می‌شود. عکس زیر مختصات این نقطه را نشان می‌دهد: (32°39'43.0"N 36°05'10.9"E )

نقطه‌ای دیگری که برای استفاده مشترک لشکر چهارم و حزب‌الله ایجاد شده است در نزدیکی «تل شهاب» و در جاده نظامی واقع شده است. این نقطه دارای تجهیزات جاسوسی و نظارتی است: (32°40'07.3"N 36°00'21.0"E)