ساخت و ساز در مرکز مخفی اتمی اسرائیل

تصاویر ماهواره‌ای که آسوشیتدپرس تحلیل کرده نشان می‌دهد که حفاری به بزرگی یک زمین فوتبال در یک مرکز مخفی اتمی اسرائیل در حال انجام است

تصویر ماهواره‌ای متعلق به شرکت پلنت لبز که دوشنبه ۲۲ فوریه گرفته شده، حفاری بزرگی را در مرکز تحقیقات اتمی شیمون پرز نگو نشان می‌دهد – Planet Labs Inc. via AP

یک مرکز مخفی اتمی اسرائیل که برنامه اعلام نشده سلاح‌های اتمی این کشور را پیش می‌برد، در حال انجام پروژه‌ای است که به نظر می‌رسد بزرگترین پروژه ساخت وساز آن طی چند دهه گذشته باشد.

تصاویر ماهواره‌ای که آسوشیتدپرس تحلیل کرده نشان می‌دهد که حفاری به بزرگی یک زمین فوتبال که احتمالا چندین طبقه در زیرزمین خواهد بود، اکنون فقط چند متر از راکتور قدیمی در مرکز تحقیقات اتمی شیمون پرز نگو فاصله دارد. این مرکز که در نزدیکی شهر دیمونا واقع شده، در حال حاضر محل آزمایشگاه‌های زیرزمینی است که ده‌ها سال قدمت دارند که سوخت هسته‌ای مصرف‌شده راکتور را برای به دست آوردن پلوتونیوم تا درجه ساخت سلاح برای برنامه بمب هسته‌ای اسرائیل، دوباره پردازش می‌کنند.

با این حال مشخص نیست که ساخت و ساز برای چه منظوری صورت می‌گیرد. دولت اسرائیل به سوالات دقیق آسوشیتدپرس در مورد این کار پاسخ نداد. اسرائیل با پیش گرفتن سیاست ابهام هسته‌ای، داشتن سلاح‌های اتمی را تایید یا انکار نمی‌کند. اسرائیل در میان تنها چهار کشور است که هرگز به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نپیوسته‌اند. پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یک توافق مهم بین‌المللی برای جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

این ساخت و سازها در حالی انجام می‌شود که اسرائیل - در زمان نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو - انتقاد شدیدی به از برنامه هسته‌ای ایران دارد؛ برنامه‌ای تحت نظارت بازرسان سازمان ملل متحد باقی می‌ماند. این امر بار دیگر تقاضا برای اعلام جزییات برنامه اسرائیل را مطرح کرده است.

داریل جی کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن، در این باره گفت: «آنچه دولت اسرائیل در این کارخانه مخفی سلاح هسته‌ای انجام می‌دهد، چیزی است که دولت اسرائیل باید درباره آن شفاف عمل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرائیل با کمک فرانسه، ساخت مخفیانه سایت هسته‌ای را در اواخر دهه ۱۹۵۰ در بیابانی خالی در نزدیکی دیمونا، شهری در حدود ۹۰ کیلومتری جنوب اورشلیم آغاز کرد. اسرائیل این هدف نظامی را سال‌ها را از آمریكا، كه اكنون متحد اصلی آن است، مخفی کرد و حتی از آن به عنوان یك كارخانه نساجی یاد می‌كرد.

اعتقاد بر این است که اسرائیل با استفاده از پلوتونیوم از دیمونا به یکی از تنها ۹ کشور دارای سلاح هسته‌ای در جهان تبدیل شده است. با توجه به محرمانه بودن برنامه، هنوز مشخص نیست که چه تعداد سلاح در اختیار دارد. تحلیلگران تخمین می‌زنند که اسرائیل حداقل برای ساخت ۸۰ بمب مواد دارد. این سلاح‌ها احتمالا توسط موشک‌های بالستیک زمینی، جنگنده‌ها یا زیردریایی‌ها حمل می‌شوند.

بیشتر از جهان