فعال‌‌سازی دوباره کارگروه راهبردی آمریکا و اسرائیل در مورد ایران

«واشینگتن و اورشلیم گفت‌وگوهای حرفه‌ای و جدی را به جدال‌های سیاسی ترجیح می‌دهند»

کارگروه راهبردی ایالات متحده و اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های نخست دولت باراک اوباما تاسیس شد- MANDEL NGAN / AFP

پایگاه خبری اکسیوس روز چهارشنبه در یک گزارش اختصاصی از تصمیم ایالات متحده و اسرائیل به تشکیل دوباره جلسات «کارگروه راهبردی ایران» خبر داد و گفت انتظار می‌رود نخستین جلسه این گفت‌وگوها ظرف چند روز آینده برگزار و داده‌های اطلاعاتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران در جریان آن بررسی شود.

این گزارش هنوز به طور رسمی از سوی دولت‌های دو کشور تایید نشده است.

به نوشته اکسیوس، با وجود آن که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اختلاف دیدگاه شدیدی در مورد توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ ایران دارند، اما ازسرگیری فعالیت‌های کارگروه مشترک نشان‌دهنده آن است که واشینگتن و اورشلیم گفت‌وگوهای حرفه‌ای و جدی را به جدال‌های سیاسی ترجیح می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارگروه راهبردی ایالات متحده و اسرائیل در برابر جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های نخست دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و در پی سفر نتانیاهو به واشینگتن و دیدار با مقام‌های ارشد آمریکایی در سال ۲۰۰۹ میلادی تاسیس شد. این جلسات فوق محرمانه بوده و حتی بر روی آن نامی رمز‌دار گذاشته است.

بر اساس گزارش اکسیوس، هدف از تشکیل این کارگروه تعیین راهبردی مشترک بر سر نحوه اعمال فشار بر حکومت ایران در دوره اول ریاست جمهوری اوباما بود، و طبیعتا در دوره دوم ریاست جمهوری او تبدیل به نخستین بستری شد که طرف مقابل بتواند انتقادهای خود را در مورد توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی بیان کند.

در این گزارش همچنین گفته شده است که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا در نخستین گفت‌وگوی تلفنی خود با مئیر بن ‌شبات با مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل در روز ۲۳ ژانویه سال جاری، پیشنهاد تشکیل دوباره این کارگروه و ازسرگیری گفت‌وگوی مقام‌های ارشد دو کشور در ارتباط با ایران را ارائه کرد.