فدراسیون شنای استرالیا از مخفی کاری آزمایش دوپینگ شانیا جک دفاع می‌کند

شناگر ۲۰ ساله از مسابقات قهرمانی جهان به «دلایل شخصی» کناره‌گیری کرده بود

MANAN VATSYAYANA / AFP

فدراسیون شنای استرالیا در حالی که یکی از هم تیمی‌های شاینا جک در حال راه‌اندازی کارزاری عمومی علیه شناگر چینی سان یانگ در مسابقات قهرمانی جهان بود، از مخفی کاری درباره نتیجه مثبت آزمایش دوپینگ شاینا دفاع کرده است.

شاینا جک پیش از برگزاری مسابقات قهرمانی گوانجو از تیم استرالیا کناره‌گیری کرد. خود این شناگر و فدراسیون شنای استرالیا در ابتدا اعلام کردند که دلیل کناره‌گیری شخصی بوده است.

با این وجود، شناگر ۲۰ ساله در رشته آزاد، روز شنبه اعلام کرد که نتیجه آزمایش وی برای یک ماده ممنوع شده در یک آزمایش خارج از مسابقه در روز ۲۶ ژوئن مثبت بوده است.

جک، که عمداً استفاده از این ماده ممنوعه را انکار می‌کرد، روز یکشنبه گفت نمونه دوم او وجود لیگاندرول، یک عامل آنابولیک، در نمونه وی را تایید کرده است. او با چهار سال ممنوعیت از فعالیت‌های ورزشی مواجه شده است.

در استرالیا بلافاصله اتهامات ریاکاری عدم انتشار نتیجه مثبت آزمایش و برنامه مک هورتون برای محکوم کردن سان یانگ، که در سال ۲۰۱۴ به دلیل استفاده از داروی غیر مجاز محکومیت خود را سپری کرد و همچنان درگیر بحث دوپینگ است، در یک سطح قرار گرفت.

با این حال، مدیر اجرایی فدراسیون شنای استرالیا، لی راسل، روز یکشنبه گفت، در حالی که تحقیقات در این زمینه توسط مقامات آژانس ضد دوپینگ ورزشی استرالیا در حال انجام بوده، این فدراسیون موظف به حفظ مسائل محرمانه بوده است.

راسل روز یکشنبه به خبرنگاران در ملبورن گفت: «دریافت نتیجه مثبت آزمایش یک شناگر استرالیایی برای تیم ما، ورزش ما و کشور ما شرم‌آور و ناامید‌کننده است. بر اساس دستور‌العمل این آژانس فدراسیون شنای استرالیا باید این مسائل را به طور محرمانه نگهداری کند، تا زمانی که یا فرد ورزشکار و یا این آژانس جزییات نتیجه نامطلوب را فاش سازند».

راسل گفت: «من می‌پذیرم که این یک وضعیت ناراحت کننده‌ای است اما همچنین قبول دارم که شاینا نیز حق برخورداری از یک رفتار منصفانه را دارد».

ریچارد اینگز رییس سابق آژانس ضد دوپینگ ورزشی استرالیا، پیش از این گفته بود که قوانین اجازه می‌دهد تا هویت ورزشکارانی که نتیجه آزمایش آنها منفی است اعلام شود.

او به ای بی سی استرالیا گفت: «هنگامی که یک ورزشکار به طور موقت تعلیق می‌شود، قوانین به فدراسیون مربوطه اجازه می‌دهد تا در این مورد اعلان همگانی داشته باشند. در نهایت، آنچه چند هفته قبل توسط شاینا و فدراسیون شنای استرالیا درباره دلایل شخصی مبهم اعلام شد چند هفته بعد به عنوان یک دروغ آشکار شد».

آژانس ضد دوپینگ ورزشی استرالیا بعداً بیانیه‌ای در حمایت از گفته‌های راسل منتشر کرد.

راسل گفت که جک باید تا زمان تکمیل مراحل تحقیق بی‌گناه فرض شود اما اگر گناهکار شناخته شد فدراسیون شنا «هرگونه مجازات را تحمیل» خواهد کرد.

هورتون پیش از این در مسابقات قهرمانی به هنگام مراسم توزیع مدال ۴۰۰ متر آزاد از شناسایی سان قهرمان المپیک، که در گذشته او را با عنوان «متقلب دارویی» نامیده بود، سر باز زد و آتشی بر‌افروخت.

دارنده چندین عنوان قهرمانی جهان از چین تحت پوشش درخواست فرجام آژانس ضد دوپینگ جهانی (وادا) در برابر تصمیم هیئت مدیره فدراسیون بین‌المللی شنا برای بخشودگی خطای این شناگر ۲۷ ساله در طول آزمایش‌های دوپینگ اتفاقی در سپتامبر گذشته در حال رقابت است.

راسل گفت فدراسیون شنای استرالیا نظر مورتون قهرمان المپیک ریو درباره دوپینگ در ورزش را به اشتراک گذاشت و گفت که اعلام قبلی رد شدن آزمایش جک موقعیت او را تغییر نخواهد داد.

او گفت: «مک در برابر چیزی که به آن معتقد است می‌ایستد و من فکر می‌کنم که ما نیز همان موضع را داریم. ما ابداً نمی‌خواهیم در ورزش ما مواد نیروزا وجود داشته باشد».

راسل اظهار داشت: «به نظر من امروز مک موضعی را اعلام می‌کند که با آن راحت است».

همچنین فدراسیون شنا به دلیل حضور نداشتن هیچ عضوی از مسئولین یا مربیان در برابر خبرنگاران در گوانگجو، به هنگام پخش این خبر در روز شنبه، و قرار گرفتن قهرمان جهان و المپیک کیت کمپبل به نمایندگی از طرف تیم در مقابل خبرنگاران، مورد انتقاد قرار گرفت.

راسل گفت: «این وظیفه من بود. با نگاه به گذشته، ما می‌توانستیم به شکل متفاوتی آن را انجام دهیم».

جک، که در آخرین مسابقات قهرمانی جهان دو مدال نقره و دو مدال برنز در رشته امدادی برنده شد، روز یکشنبه بر روی شبکه‌های اجتماعی توضیح مفصلی از تمام ماجرا قرار داد و قول داد تا نام خود را از این خطا پاک نماید.

او نوشت: «خوب که فکر می‌کنم، احساس می‌کنم وقتی می‌دانم که این کار را انجام ندادم، نباید از آبرو و حیثیت خودم دفاع کنم. چرا باید خودم را از طریق این غم و اندوه در معرض خطر قرار دهم و آینده شغلی و شخصیت خودم را تهدید کنم؟ من تقلب نکردم و نخواهم کرد و برای مبرا کردن نام خودم مبارزه خواهم کرد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© Reuters

بیشتر از ورزش