اصرار ایران بر لزوم برداشتن گام اول از سوی آمریکا برای احیای برجام

نماینده ایران در ژنو: یک مسیر رو به جلو با یک توالی منطقی در این ارتباط وجود دارد

اسماعیل بقایی هامانه نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو- خبرگزاری مهر

نماینده ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، روز چهارشنبه در نشست خلع سلاح سازمان ملل متحد، موضع تهران در برابر توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ را تکرار کرد و گفت برداشتن اولین گام برای نجات برجام بر عهده آمریکا است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اسماعیل بقایی هامانه در این نشست مجازی گفت، «تکلیف بازگشت، آغاز دوباره و جبران خسارت‌های وارد شده، و همچنین اطمینان دادن در این مورد که دوباره بدعهدی نمی‌کنند، بر عهده طرف متخلف است.»

وی در ادامه سخنان خود به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد و گفت یک مسیر رو به جلو با یک توالی منطقی در این ارتباط وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه ایران یکشنبه گذشته در توییتی نوشته بود، «یک راه به جلو با ترتیبی منطقی وجود دارد: تعهد اقدام جلسه. آمریکا به عنوان طرف متخلف باید اقدامات اصلاحی را انجام دهد: به برنامه جامع اقدام مشترک پایبند باشد و به طور مؤثر تعهدات را انجام دهد. ایران بلافاصله با برگرداندن اقدامات خود، پاسخ متقابل می‌دهد.»

دولت جدید آمریکا تمایل خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده، اما آن را مشروط به پیروی کامل تهران از تعهدات خود تحت توافق کرده است. تهران در مقابل می‌گوید واشنگتن از توافق خارج شده و باید گام اول را بردارد.

با این حال، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که در زمان حصول توافق معاون باراک اوباما رییس جمهوری وقت آمریکا بود، گام‌های را برای نشان دادن حسن نیت واشنگتن، از جمله پذیرفتن دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در نشست اعضای باقی‌مانده طرف توافق با ایران، لغو اعلام دولت قبلی مبنی بر آغاز فعال‌سازی مکانیزم ماشه و بازگشت فوری همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، و همچنین رفع محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی مستقر در سازمان ملل متحد در نیویورک، برداشته است.