تلاش اسرائیل برای پاکسازی سواحل پس از آلودگی عظیم نفتی

عملیات گسترده پاکسازی با حضور هزاران داوطلب و سرباز ارتش آغاز شده است

مقامات در اسرائیل به مردم هشدار دادند تا زمانی که خطر آلودگی نفتی رفع شود، از مناطق ساحلی فاصله بگیرند. هزاران نفر شامل افراد داوطلب، برای پاک‌سازی سواحل تلاش می‌کنند. وزش باد شدید و امواج در سواحل جنوب شرقی مدیترانه ممکن است مسیری ۱۶۰ کیلومتری، از غزه تا لبنان را آلوده کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات اسرائیلی روز یکشنبه به مردم هشدار دادند تا به مناطق ساحلی در این کشور نزدیک نشوند.

بادهای شدید و امواج متراکم در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، کل سواحل مدیترانه در اسرائیل را دربرگرفتند و هزاران لکه نفتی در محدوده‌ای نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر، سواحل این کشور در امتداد مدیترانه از غزه تا لبنان را آلوده کردند.

وزارتخانه‌های حفاظت از محیط ‌زیست و بهداشت در اسرائیل از مردم خواستند «تا اطلاع ثانوی» از «شنا ، ورزش و گذراندن اوقات فراغت» در ساحل خودداری کنند. آن‌ها در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «قرار گرفتن در معرض آلودگی نفتی می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزارت حفاظت محیط ‌زیست، این آلودگی که بسیاری از موجودات دریایی را به کام مرگ کشانده، ظاهرا درنتیجه تخلیه «ده‌ها تا صدها تُن» روغن و فراورده‌های نفتی از یک کشتی ایجاد شده است.

یک عملیات گسترده پاک‌سازی با حضور هزاران داوطلب و سرباز ارتش آغاز شده است. بر اساس گزارش‌های گروه‌های حفاظت از محیط ‌زیست، این نگرانی وجود دارد که آلودگی تنها سطحی نباشد و به قعر دریا هم سرایت کرده باشد. این گروه‌ها می‌کوشند حیوانات در حال مرگ را نجات دهند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با حضور در مناطق آلوده در جنوب شهر اشدود گفت که دولت، بودجه‌ای را برای حمایت از عملیات پاک‌سازی اختصاص خواهد داد.

اسرائیل قصد دارد از عاملان این آلودگی شکایت کند. علت اصلی و کشتی آلوده‌کننده هنوز شناسایی نشده است.

لاشه تقریبا ۱۷ مترییك نهنگ بالغ نر، در ساحل جنوب شهر اشكلون پیدا شده است که با توجه به زمان تقریبی مرگ، ممکن است به این آلودگی مربوط نباشد اما هنوز هزاران جانور آبی در معرض خطر هستند.

در حال حاضر عملیات نجات لاک‌پشت‌های دریایی در این سواحل ادامه دارد.

بیشتر از جهان