رایزنی آمریکا با آژانس در حمایت از توافق با تهران

«ایران با آژانس همکاری کند»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - KEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد و گفت که تهران در حال فاصله گرفتن بیشتر از محدودیت‌های هسته‌ای است. 

پرایس که روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری سخن می‌گفت از رایزنی نزدیک با آزانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اقدام مناسب در حمایت از توافق آژانس و تهران خبر داد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توافقی سه‌ماهه که تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت، بر سر حفظ برخی نظارت‌های ضروری بر فعالیت‌های هسته‌ای به توافق رسیدند. تهران می‌گوید در صورتی که در این مدت تحریم‌ها لغو شوند، تصاویر دوربین‌ها در اختیار آژانس قرار خواهد گرفت. اما در صورت لغو نشدن تحریم‌ها، تصاویر را از بین می‌برد. 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه از قطع نظارت‌های فراپادمانی آژانس بر تاسیسات هسته‌ای ایران خبر داد که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی انجام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران از سال گذشته به منظور ترغیب آمریکا و اروپا برای ازسرگیری تعهدات خود در برجام، روند کاهش تعهدات هسته‌ای را آغاز کرده است. دولت دونالد ترامپ که از برجام خارج شده بود، با درخواست تهران برای لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام موافقت نکرد. 

اکنون دولت دمکرات جو بایدن می‌گوید که آماده مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی است و از هم اکنون برخی نشانه‌های تسهیل انتقال منابع مالی به ایران با مجوز آمریکا مشاهده می‌شود.

با این حال اروپا و آژانس از توقف اجرای پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرده و آن را خطرناک توصیف کرده‌اند.

از سوی دیگر بخری گزارش‌ها حاکی از آن است که آژانس هنوز به پاسخ پرسش‌ها درباره ردیابی اورانیوم در چند سایت در داخل ایران دست نیافته است. 

ند پرایس که بر رویکرد آمریکا مبنی بر مذاکره و تعامل با جمهوری اسلامی تاکید دارد، به پرسش‌های خبرنگاران درباره موضع واشینگتن در این زمینه پاسخ نداد و بار دیگر از ایران خواست با آژانس همکاری کند.