گزارش آژانس؛ ایران به غنی‌سازی ۲۰ درصدی ادامه می‌دهد

«ایران توضیحی در‌باره ذرات اورانیوم پیدا شده در دو سایت هسته‌ای نداده‌ است»

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی - JOE KLAMAR / AFP

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش گفت که ایران ۱۷.۶ کیلوگرم اورانیوم با غلظت تا بیست درصد تولید کرده – که عیار بالایی به حساب می‌آید.

آژانس روز سه‌شنبه گفت که میزان اورانیوم غنی شده بیست درصدی ایران تقریبا مطابق مقدار ذکر شده در قانونی است که در ماه ژانویه در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و حد ده کیلوگرم را مقرر کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تکمیلی که علاوه بر گزارش سه ماهه عادی خود برای کشورهای عضو منتشر کرد، در باره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت که ایران هنوز در باره ذرات اورانیومی که سال گذشته در بازرسی از دو سایت اتمی‌اش پیدا شد، به پرسش‌های آژانس پاسخی نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که سه قدرت اروپایی طرف توافق هسته‌ای ایران روز سه‌شنبه تعلیق اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران را یک «اقدام خطرناک و ناقض برجام» خواندند و از تهران خواستند تمامی اقداماتی که موجب کاهش شفافیت می‌شود را معکوس و همکاری‌ کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیران امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان با صدور یک بیانیه مشترک «از این که ایران از امروز تعلیق پروتکل الحاقی و تدابیر شفاف‌ساز تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را آغاز کرده است،» ابراز تاسف و نگرانی عمیق کردند.

روز دوشنبه کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که از بامداد سه‌شنبه، پنجم اسفندماه اجرای پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران متوقف شده است.

آقای غریب آبادی گفت: «از ساعت ١٢ دوشنبه شب چیزی به نام تعهدات فراتر از پادمان نداریم ودستورات لازم به تاسیسات هسته ای صادر شده است».

هرچند خبر توافق سه‌ماهه با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، به‌منظور حفظ نظارت‌های ضروری برای لحظاتی در مجلس شورای اسلامی تشنج ایجاد کرد، سر و صداها با اشاره علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی که گفت، «بین مجلس و دولت دو صدایی نباشد»، فرو نشست.