سه کشور اروپایی: تعلیق پروتکل الحاقی «اقدامی خطرناک و ناقض برجام» است

بریتانیا، فرانسه و آلمان از تهران خواستند تمامی اقداماتی که موجب کاهش شفافیت می‌شود را معکوس و همکاری‌ با آژانس را تضمین کند

وزرای خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه- BERND VON JUTRCZENKA/POOL/AFP

سه قدرت اروپایی طرف توافق هسته‌ای ایران روز سه‌شنبه تعلیق اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران را یک «اقدام خطرناک و ناقض برجام» خواندند و از تهران خواستند تمامی اقداماتی که موجب کاهش شفافیت می‌شود را معکوس و همکاری‌ کامل و به موقع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیران امور خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان با صدور یک بیانیه مشترک «از این که ایران از امروز تعلیق پروتکل الحاقی و تدابیر شفاف‌ساز تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را آغاز کرده است،» ابراز تاسف و نگرانی عمیق کردند.

اقدامات ایران برای عبور از تعهدات خود تحت برجام در واکنش به خروج واشینگتن از آن در بهار ۱۳۹۷ انجام می‌شود و با وجود آن که دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن گفته است در صورت پیروی کامل تهران از تعهداتش به توافق باز خواهد گشت، همچنان در مسیر قبلی خود حرکت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رویکرد ایران انتقادهای طرف‌های دیگر برجام را به دنبال داشته است، به ویژه سه متحد اروپایی آمریکا – بریتانیا، فرانسه و آلمان – که در سه سال گذشته تلاش کرده‌اند توافق را حفظ کنند و اکنون نیز در تلاش هستند با همکاری با ایالات متحده و ایران، و با تمرکز بر دیپلماسی، آن را احیا کنند.

به دنبال اعلام تصمیم ایران مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی و ممانعت از بازرسی‌های فراپادمانی آژانس از تاسیسات هسته‌ای خود، مدیرکل آژانس روز یکشنبه به ایران رفت و با علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران و برخی دیگر از مقام‌های مربوطه گفت‌وگو کرد.

رافائل گروسی پس از ترک تهران به خبرنگاران در فرودگاه وین پایتخت اتریش گفت که با طرف ایرانی به یک تفاهم موقت سه ماهه رسیده است تا نظارت‌های ضروری آژانس همچنان وجود داشته باشد. وی در توییتی هم نوشت که «مذاکرات فشرده به نتیجه خوبی رسید. یک تفاهم فنی حاصل شد.»

مدیرکل آژانس پیشتر در روز سه‌شنبه در یک نشست مجازی به میزبانی یک اندیشکده آمریکایی گفت، ادامه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صورت محدود و برای یک دوره موقت سه ماهه را تنها «جمع‌آوری اطلاعات» توصیف کرد و گفت دسترسی آژانس به آن اطلاعات بعدا میسر خواهد شد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از قول رافائل گروسی در این نشست نوشت، «این سیستمی است که به ما اجازه می‌دهد نظارت را ادامه دهیم و تمامی فعالیت‌های کلیدی که در این دوره اتفاق می‌افتد را ثبت کنیم، به طوری که در انتهای آن می توانیم همه این اطلاعات را بازیابی کنیم.»

مدیر بازوی هسته‌ای سازمان ملل متحد، که مسئولیت نظارت بر اجرای توافق ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران را بر عهده دارد، در توضیح گفت «به عبارت دیگر، ما دقیقا خواهیم دانست چه اتفاقی افتاده، دقیقا چه تعدادی قطعه ساخته شده، دقیقا چقدر مواد فرآوری یا غنی‌سازی شده و امثال این‌ها.»