سقوط قیمت بیت‌کوین: چرا بازار رمزارزها در حال سقوط است؟

تحلیل‌گران بازار سقوط قیمت این رمزارز را «اصلاح قیمت» معرفی کرده‌اند گرچه دلیل چنین اصلاح شدیدی هنوز مشخص نیست

نوسان شدید قیمت امری آشنا برای بیت‌کوین و سایر رمزارزها است- NICOLAS TUCAT / AFP

قیمت بیت‌کوین که در روز یکشنبه برای لحظه‌ای به اوج خود و بالای ۵۸ هزار دلار رسید، طی ۲۴ ساعت ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. 

تحلیل‌گران بازار سقوط قیمت این رمزارز را «اصلاح قیمت» معرفی کرده‌اند گرچه دلیل چنین اصلاح شدیدی هنوز مشخص نیست. 

نوسان شدید قیمت امری آشنا برای بیت‌کوین و سایر رمزارزها است که اغلب با تزریق میزان بالایی از سرمایه در این بازارهای نوظهور اتفاق می‌افتد. 

سایر رمزارزها، از جمله اتریوم، ریپل، لایت‌کوین، بیت‌کوین کش و دوج‌کوین نیز در حال سقوط هستند. 

در کل بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار از ارزش تمام رمزارزها در بازار کم شد که تاکنون بزرگ‌ترین سقوط ارزش آن‌ها در طول تاریخ این بازار بوده است. 

از نظر میزان درصد سقوط، بیت‌کوین سقوط‌هایی بدتر را نیز شاهد بوده است، از همه معروف‌تر هجوم خریداران برای بیت‌کوین در سال ۲۰۱۷ بود که باعث شد قیمت آن از نزدیک ۲۰ هزار دلار به زیر ۱۰ هزار دلار سقوط کند. 

به گزارش سایت ردیاب بازار «بیبت» آخرین سقوط بیت‌کوین با اقدامات افرادی که روزانه خرید و فروش می‌کنند نیز تشدید یافته است چرا که بیش از ۲.۳ میلیارد دلار از قراردادهای بیت‌کوین طی ۲۴ ساعت گذشته از سوی صرافی‌های رمزارز نقد شده است. 

هرچه قیمت بیشتر سقوط کند، دستور فروش بیشتری برای جلوگیری از خسارت اجرا خواهد شد که یعنی اگر بیت‌کوین از سطحی مشخص پایین‌تر آید مقدار بیشتری از آن فروخته خواهد شد. 

کاهش قیمت همچنین ممکن است سرمایه‌گذاران تازه‌ای را که منتظر بودند بازار رمزارز کمی آرام شود تا به آن وارد شوند به خود جذب کند. بعضی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ به بالای ۱۰۰ هزار دلار خواهد رسید، چرا که تکرار روندی است که در صعودهای سابق شدید قیمت بیت‌کوین در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ شاهد بودیم. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی‌رغم آخرین سقوط، قیمت بیت‌کوین هنوز حدود ۵۰۰ درصد بیشتر از قیمت آن در همین زمان در سال گذشته است. این بازار شاهد تقویت تازه‌ای از جانب موسسات سرمایه‌گذاری است که به این عرصه وارد می‌شوند و همچنین علاقه مضاعف افرادی که در رمزارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند. 

سرمایه‌گذاری‌های عمده از جانب شرکت‌هایی نظیر تسلا نیز به شهرت بیت‌کوین کمک کرده است که به عنوان طلای دیجیتال تلقی شود که به دلیل عرضه محدود و ثابت آن، به گونه‌ای روزافزون به عنوان محلی برای ذخیره ارزش پول در نظر گرفته می‌شود. 

پائولو آردوینو، مدیر ارشد فنی «بیتفاینکس» از صرافی‌های پیشروی رمزارزها، به ایندیپندنت گفت: «نوسان قیمت امروز بیت‌کوین ممکن است باعث تقویت انتقادات علیه آن شود، از جمله انتقاد افرادی که این رمزارز پیشرو را به عنوان یک نمایش فرعی اقتصاد توصیف می‌کردند. این گونه انتقادات نکته اصلی را از نظر انداخته و تاثیر شدید این رمزارز را نادیده می‌گیرد. بسیاری از صرافی‌هایی که سابقه بالایی داشته و از پس این نوسان‌های بازار بیرون آمده‌اند، به خوبی می‌دانند که‌ عدم ثبات و نوسانات امری عادی و قابل انتظار در بازاری نوپا است. برای بسیاری از افراد فعال در این عرصه، تولید و به کار بستن رمزارزها در اولویت است و نوسان قیمت برای آنان نیز چیزی بیش از نمایشی فرعی نیست.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد