معاون اول قوه قضائیه وضعیت زندانیان در ایران را «بی‌نظیر» دانست

سازمان ملل خواستار تحقیق درمورد مرگ بهنام محجوبی شد

غلامحسین محسنی اژه‌ای در واکنش به انتقادها از وضعیت زندانیان در ایران گفته زندانیان ما نسبت به زندانیان دنیا وضعیتشان بهتر است- عکس از برنا

معاون اول قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه در واکنش به درگذشت بهنام محجوبی، یکی از دراویش گنابادی زندانی، گفت زندانیان در ایران از جهات مختلف در مقایسه با دیگر کشورهای جهان وضعیت بهتری دارند.

بهنام محجوبی روز شنبه ۲۵ بهمن درپی مسمومیت دارویی از زندان اوین به بیمارستانی در تهران منتقل و پس از چند روز اخبار ضد و نقیض درباره وضعیت او، سرانجام روز یکشنبه ۳ اسفند خبر جان باختن او اعلام شد. 

حکم این درویش ۳۳ ساله، که زمستان ۱۳۹۶ بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به دو سال حبس محکوم شد، در حالی آخر خرداد امسال اجرا شد که پزشکی قانونی گفته بود او تحمل کیفر را ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در واکنش به انتقادها از وضعیت زندانیان در ایران گفته زندان محدودیت‌های خاص خود را دارد و زندانیان ما نسبت به زندانیان دنیا از جهات مختلف وضعیتشان بهتر است.

این مقام ارشد قوه قضائیه با بیان این که هزینه بهداشت و درمان زندانیان در ایران بسیار قابل توجه است گفت، در رابطه با ارفاقاتی که به زندانیان می‌شود وضعیت ما بی‌نظیر است و هیچ کجا به اندازه ایران ارفاق صورت نمی‌گیرد.

مشخص نیست منظور معاون رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی از «ارفاق» چیست و کدام زندانی‌ها مشمول آن می‌شوند.

این در حالی است بسیاری از کاربران ایرانی بارها در شبکه‌های اجتماعی از صدور احکام سبک برای اختلاس‌گران و مفسدان اقتصادی در مقایسه با فعالان و خبرنگارانی که آن فسادها را افشا می‌کنند، انتقاد کرده‌اند.

علاوه بر کنشگران داخل ایران، گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر نیز از عدم تناسب مجازات و جرم، و همچنین وضعیت زندان‌ها و شرایط نگهداری زندانیان، به ویژه زندانیان سیاسی و عقیدتی، انتقاد کرده‌اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه، چهارم اسفند با انتشار پیامی در حساب رسمی توییتر این نهاد، از مسئولان ایران خواست در مورد مرگ بهنام محجوبی در بازداشت، تحقیقاتی کامل و شفاف انجام دهد.

این نهاد بین‌المللی حقوق‌بشری همچنین مرگ آقای محجوبی را یادآور دیگری بر «محرومیت مکرر زندانیان از دسترسی به خدمات پزشکی مناسب» دانست و خواستار «دسترسی فوری همه زندانیان» به مراقبت‌های درمانی مناسب شد.