دولت مصوبه شورای عالی امنیت ملی را اجرا کرده است

سخنگوی دولت گفت که در مرحله اول یک میلیارد دلار از منابع ارزی در کره‌جنوبی و ژاپن آزاد می‌شود و پول‌های موجود در عراق و عمان صرف خرید کالاهای اساسی می‌شود

علی ربیعی امروز پنجم اسفند در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، به توافق اخیر آژانس انرژی اتمی با ایران، پول‌های بلوکه شده و زلزله اخیر پرداخت - STR / AFP

سخنگوی دولت حسن روحانی امروز سه‌شنبه پنجم اسفندماه و همزمان با پایان ضرب‌الاجل مجلس شورای اسلامی برای توقف اجرای پروتکل الحاقی و اجرای توافق موقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که «اجرای این قانون بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده و انتظار رفتاری توام با شکیبایی را از همگان داریم.»

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران به حملات روز گذشته نمایندگان مجلس و متخلف دانستن روحانی و رئیس سازمان انرژی اتمی واکنش نشان داد و ابراز تاسف کرد.

ربیعی گفت: «همان‌طور که در بیانیه شب گذشته هیات دولت مطرح شد، بر ایجاد یک صدایی در اجرای قانون مجلس تاکید می‌کنیم. حل مسائل کلان کشور به دور از هیجان راحت تر و امکان پذیرتر است.»

روز گذشته گروهی از نمایندگان مجلس، توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دور زدن قانون و تخطی از مصوبه مجلس دانستند. ۲۲۱ نماینده نیز به درخواست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای ارجاع پرونده تخلف روحانی و اعضای دولتش به قوه قضاییه رای دادند. مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دولت را تهدید کرد که تا زمان اجرای کامل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» ورود دولتی‌ها به مجلس ممنوع خواهد بود. 

با این حال علی خامنه‌ای عصر دیروز به جدال لفظی مجلس با دولت واکنشی ملایم نشان داد و ضمن تمجید از اقدامات مجلس از قوه مقننه و مجریه خواست تا اختلافاتشان را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند. 

به همین دلیل علی ربیعی امروز مجددا تاکید کرد که دولت از قانون تخطی نکرده و اقداماتش براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی است: «در موضوع هسته‌ای موضع دولت، پس از اعلام نظرات خود در مرحله تصویب، اجرای تکلیف قانونی بوده است ولی در نحوه اجرا، کاهش هزینه‌های اجرا و کمک نکردن به دشمنان ایران را هدف قرار داده است. تدبیری هم که اندیشیده شد و به تصویب شورای‌عالی امنیت ملی رسید، همین هدف را محقق کرد.»

همزمان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه همایش مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس که صبح امروز در محل باغ‌موزه دفاع مقدس گفت: «آنچه صالحی با آژانس توافق کرد، یک موفقیت بود و اگر دوستان مجلس مصوبه شورای امنیت ملی را دیده بودند، آن رفتار غیرلازم در مجلس انجام نمی‌شد، اگر ضمیمه را بخوانند هیچ چیز مشکوکی نیست.»

علی ربیعی نیز با اشاره به توقف اجرای پروتکل الحاقی از امروز گفت: «در صورت بازگشت آمریکا و سایر طرف‌ها به تعهدات برجامی، ایران نیز به تعهدات قبلی خود بازخواهد گشت.»

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه صبح امروز در ستاد اقتصادی دولت، در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران در ژاپن و کره جنوبی اظهارداشت: «رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد به نظر می‌رسد در گام اول در حد یک میلیارد دلار از منابع ارزی بانک مرکزی ایران در اختیار ما قرار خواهد گرفت.»

ربیعی ادامه داد: «مذاکرات دیگر نیز با کشورهای عراق و عمان داشته‌اند که بتوانند از منابع بانک مرکزی برای تامین نیازهای اساسی و ضروری کشور مثل کالاهای اساسی، نهاده‌های کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در بخش دیگری از سخنان به زلزله اخیر در مرز استان‌های استان و کهگیلویه و بویراحمد پرداخت و گفت: «در اثر این زلزله ۶۸۲ واحد مسکونی شهری و ۵۸۰ واحد مسکونی روستایی در استان کهگیلویه و بویراحمد، ۵۸واحد شهری و ۱۵۹ واحد روستایی در شهرستان سمیرم استان اصفهان خسارت دیده‌اند. هیات وزیران مبلغ ۱۷۲ میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض و نیز مبلغ ۳۰۷ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به خانواده‌های آسیب دیده از زلزله در استانهای کهگیلویه و بویراحمد (شهرستانهای سی سخت و دنا) و اصفهان (شهرستان سمیرم) موافقت کرد.»

ربیعی گفت: «مقرر شد برای احداث به هر خانوار شهری و روستایی ۲۰ میلیون تومان برای بلاعوض اعطا می شود. همچنین ۱۰۰میلیون تومان به خانواده های شهری و ۸۰ میلیون تومان به خانوارهای روستایی تسهیلات پرداخت خواهد شد. برای اسکان موقت در شهرها ۲۰ میلیون تومان و در روستاها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. رییس جمهوری دستور دادند بازسازی کلیه مناطق زلزله زده اخیر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ به اتمام برسد.»