درخواست از بایدن برای آزادی سیامک و باقر نمازی قبل از توافق با تهران

بابك نمازی: «خانواده من انتظار دارند كه رئیس جمهور بایدن و دولتش با ایران معامله‌ای انجام ندهند كه شامل آزادی پدر من و سیامك نباشد»

سیامک و باقر نمازی در سال ۲۰۱۵ در ایران بازداشت شدند. سیامک هنوز در زندان به سر می‌برد و باقر ممنوع‌الخروج است – عکس از شبکه‌های اجتماعی

خانواده دو ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران از دولت بایدن می‌خواهند که آزادی گروگان‌ها را به عنوان بخشی اصلی سیاست خود در قبال ایران قرار دهد و اطمینان حاصل کند که آنها دیگر فراموش نشوند.

بابک نمازی، پسر باقر و برادر سیامک نمازی، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که برایش «بسیار دردناک است» که اکنون سومین دولت آمریکا هم آمده و هنوز برادر و پدرش در زندان هستند.

به گزارش سی‌ان‌ان، بابک نمازی گفت: «در حالی که دولت بایدن سیاست خود در مورد ایران را تنظیم می‌کند، خانواده من انتظار دارند كه رئیس جمهور بایدن و دولتش با ایران معامله‌ای انجام ندهند كه شامل آزادی پدر من و سیامك نباشد.»

او تاکید کرد که آزادی آنها نباید گام بعد باشد، بلکه باید به عنوان پیش‌شرط در نظر گرفته شود و ادامه داد: «این رویكرد دولت اوباما و ترامپ بود و با شکست روبرو شد.»

سیامک پس از دیدار ماه ژوئیه ۲۰۱۵ از ایران، ممنوع‌الخروج شد و ماه‌ها مورد بازجویی قرار گرفت تا اینکه در اکتبر ۲۰۱۵ دستگیر شد. دقیقا پنج سال پیش، پدرش، باقر، با این فریب که می‌تواند پسرش را ببیند، به ایران کشانده شد و او هم بلافاصله بازداشت شد.

بابک روز دوشنبه برای اولین بار فاش کرد که حکم پدرش تخفیف یافته است، اما او همچنان نمی‌تواند ایران را ترک کند. او گفت به خصوص در شرایط بحران کووید-۱۹ در این ایران به شدت نگران پدر پیر خود است.

بابک نمازی ادامه داد: «پدر من در چنین شرایطی زیاد دوام نمی‌آورد و شیوع کرونا در ایران خطرات بسیاری را به وجود آورده که پدر من را تا حد زیادی تهدید می‌کند.»

باقر نمازی در فوريه ۲۰۱۸ به دلیل پزشكي به طور موقت آزاد شد و دادگاه انقلاب ايران در فوريه ۲۰۲۰ حكم به پایان محکومیت باقر داد اما ممنوع‌الخروجی او برداشته شد.

بابک در این‌باره می‌گوید: «همانطور که می توانید تصور کنید آن زمان بسیار خوشحال شدیم که سرانجام ممکن است این کابوس برای پدرم به پایان رسیده باشد و او بتواند ایران را ترک کند تا مراقبت‌های پزشکی و اقدامات لازم را انجام دهد و وقت کمی را که دارد بگذرد با نوه‌هایش بگذراند.»

با این حال، «بدون ارایه توضیحی» در ماه مه سال ۲۰۲۰، به خانواده اطلاع داده شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ممنوع‌الخروجی جدیدی برای باقر نمازی گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بابک نمازی اظهارداشت: «من از دولت ایران می‌خواهم که بازی با زندگی پدرم را متوقف کند و به او اجازه دهد که بلافاصله از ایران خارج شود. هیچ مانع قانونی و توجیهی برای جلوگیری از ترک ایران توسط پدر ضعیف ۸۴ ساله من، حتی طبق قوانین ایران وجود ندارد. پدر من مدتی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.»

علاوه بر باقر و سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی هم در ایران زندانی هستند. به نظر می‌رسد که باب لوینسون، آمریکایی که در سال ۲۰۰۷ در ایران بازداشت شد هم در زندان جانش را از دست داده است.

روز یکشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده به سی‌بی‌اس گفت که دولت بایدن قصد دارد «در مورد این بی‌عدالتی و فاجعه انسانی که بازداشت ناعادلانه و غیرقانونی شهروندان آمریکایی در ایران است، با ایرانیان ارتباط مستقیم برقرار کند.»

 روز دوشنبه، جن ساكی، دبیر مطبوعاتی كاخ سفید گفت: «ما طیف وسیعی از ابزارهای ارتباطی با ایرانیان داریم و موضوع شهروندان آمریكایی که در ایران زندانی هستند را كه از طریق این كانال‌ها مطرح کرده‌ایم اما من چیز خاصی بیش از این برای گفتن ندارم.»