واکنش دولت بایدن به حمله‌ها در عراق؛ عصبانی هستیم، اما واکنش تند نشان نمی‌دهیم

«دشوار است که با قاطعیت بگوییم افزایش حمله‌ها ناشی از یک محاسبه استراتژیک است یا تنها ادامه حمله‌هایی است که در گذشته نیز شاهد آن بودیم»

ند پرایس می‌گوید دولت بایدن ایران و گروه‌های نیابتی‌اش را مسئول می‌داند اما به دنبال افزایش تنش‌ها نیست-KEVIN LAMARQUE / POOL / AFP

سخنگوی وزارت امور خارجه دولت جو بایدن در واکنش به حمله‌های راکتی دوشنبه در عراق گفت: «خشمگین هستیم، اما واکنش تند نشان نمی‌دهیم.»

حمله‌ راکتی دوشنبه دومین حمله در دو هفته اخیر علیه محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق است. باوجود اینکه بسیاری از مقامات محلی و کارشناسان بین‌المللی این حمله‌ها را به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند، دولت بایدن از متهم کردن تهران خودداری کرده و می‌گوید در حال بررسی است.

این درحالی است که بسیاری از تحلیلگران بر اهمیت واکنش قاطع دولت بایدن در مقابل تهدید منافع ایالات متحده در منطقه و عراق تاکید دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما از حمله‌ها عصبانی هستیم، اما زمانی که موضوع واکنش به میان می‌آید به شکلی محاسبه شده و در جدول زمان‌بندی خودمان با ترکیبی از اهرم‌ها در زمان و مکانی که انتخاب می‌کنیم، اقدام خواهیم کرد.»

پرایس در ادامه تاکید کرد که آمریکا ایران و گروه‌های نیابتی‌اش را مسئول می داند اما به دنبال واکنش تند و دامن زدن به تنش‌ها نیست، چرا که در این صورت ایران از آن بهره‌برداری کرده و اقدامات برای بی‌ثبات کردن عراق افزایش می‌یابد.

پرایس در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که هدف حمله‌های راکتی روز دوشنبه سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد بود که البته موفق نشد. این حمله مدت کوتاهی پس از حمله راکتی در اربیل اتفاق افتاد که به زخمی شدن ۹ نفر شامل پنج آمریکایی و کشته شدن یک پیمانکار غیرآمریکایی منجر شد.

علاوه بر وزارت خارجه آمریکا، پنتاگون نیز از موضع‌گیری تند علیه حمله‌های روز دوشنبه خودداری کرد. پنتاگون بدون نام بردن از ایران یا متهم کردن گرو‌ه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران به دست داشتن در حمله‌ها، اعلام کرد که به تحقیقات ادامه می‌دهد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت: «دشوار است که با قاطعیت بگوییم افزایش حمله‌ها در هفته‌های اخیر ناشی از یک محاسبه استراتژیک است یا تنها ادامه حمله‌هایی است که در گذشته نیز شاهد آن بودیم.»

این درحالی است که ناظران بین‌المللی بر این باورند ایران از گروه‌های نیابتی خود برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و امتیاز‌گیری در مذاکرات استفاده می‌کند.

با این وجود دولت بایدن پیشنهاد مذاکره و بازگشت به برجام را به ایران داده و می‌گوید منتظر پاسخ تهران است. رویکردی که منتقدان دولت بایدن آن را سیاست خشنودسازی جمهوری اسلامی ایران توصیف می‌کنند.