کشته و زخمی شدن سوخت‌بران بلوچ در نقطه صفر مرزی

گزارش‌های محلی حاکی از تیراندازی سپاه به‌ سوی سوخت‌بران است

به گزارش «کمپین رسمی فعالان بلوچ» تیراندازی در نقطه صفر مرزی «آسکان» شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان، به کشته و زخمی شدن چند سوخت‌بر بلوچ منجر شد. مقامات رسمی جمهوری اسلامی هنوز این گزارش را تایید نکرده‌اند.

براساس این گزارش، نیروهای نظامی سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان که به مرصاد شهرت دارند، طی روزهای گذشته با بستن مسیرهای سوخت‌بری و حفر چاله‌های بزرگ در نقاط صفر مرزی از تردد سوخت‌بران بلوچ ممانعت کردند که امروز با اعتراض آنها مواجه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صبح دوشنبه شماری از سوخت‌بران با حضور مقابل پایگاه سپاه در این منطقه مرزی، خواستار بازگشایی مرز و اجازه تردد شدند که با توجه به تصاویر، صدای شلیک نیروهای سپاه پاسداران به سمت آنها شلیک کردند.

طبق اعلام منابع محلی هویت چند تن از کشته و زخمی‌ها مشخص شده است.

در حالی که برخی گزارش‌هایی که هنوز به طور رسمی تایید نشده‌اند تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها را ۳۷ نفر اعلام کرده‌اند، یک سوخت‌بر بلوچ ادعا کرده است: «آمار کشته و زخمی‌ها بیش از ۵۰ تن است که با وجود محاصره شدن، آمبولانس‌ها اجساد کشته و زخمی‌شدگان را انتقال دادند.» کمپین فعالین بلوچ نیز از تایید هویت ۱۵ سوخت‌بر کشته و زخمی‌ شده خبر داده است.

بر اساس این گزارش، برخی خودروهای سوخت‌بران نیز به آتش کشیده شده‌اند. پیرو این موضوع خانواده‌های کشته و مجروح‌شدگان این واقعه برابر «بیمارستان رازی سراوان» تجمع کرده و اینترنت نیز برای ساعتی در این شهر دچار اختلال شده است.

شلیک به سوی سوخت‌بران بلوچ در حالی اتفاق افتاده که هفته گذشته فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اجرای «طرح رزاق» برای سوخت‌بران خبر داده بود و قاچاق سوخت نیز در این استان به صورت سازمان یافته توسط تانکر از مرزهای رسمی این استان به کشورهای همسایه انجام می‌شود.

چندی قبل بعضی مسئولین سابق نظامی و انتظامی در گزارشی که ایندیپندنت فارسی از وضع سوخت‌بران منتشر کرده بود، مدعی شده بودند: «نیروهای نظامی در استان سیستان و بلوچستان دستوری در خصوص تیراندازی مستقیم و مسدودکردن مسیر سوخت‌بران بلوچ ندارند.»

بیشتر از جهان