حمایت مقامات امنیتی سابق اسرائیل از بازگشت بایدن به برجام

مقامات عالی‌رتبه امنیتی سابق اسراییل با انتشار نامه‌ سرگشاده‌ای که برای نتانیاهو نوشتند، حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران را اعلام کردند

این اولین بار نیست که این گروه مقامات اسرائیلی علیه تلاش‌های نتانیاهو برای متوقف کردن برجام و در حمایت از رئیس جمهور آمریکا اقدام می‌کند - ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

گروهی از مقامات ارشد سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، نیروهای نظامی اسرائیل و موساد امروز دوشنبه، چهارم اسفندماه، نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر ارسال کردند که در آن از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای ۲۰۱۵ با ایران حمایت کردند.

مقامات امنیتی اسرائیل در این نامه که به سرپرستی ماتان ویلنای، معاون رئیس سابق ستاد کل ارتش اسرائیل این نامه را نوشتند گفتند كه «از ابتکار آمریكا برای بازگرداندن ایران به شفاف‌سازی بر اساس تعهدات برجام استقبال می‌کنند تا زمانی كه ایران به به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (در مورد توسعه موشک‌های بالستیک) پایبند باشد.

علاوه بر ویلنای، تامیر پاردو، ر ییس سابق موساد نیتزان آلون، رئیس سابق عملیات نیروی نظامی اسرائیل، اوزی آراد، رئیس سابق شورای امنیت ملی، و الی لویت معاون سابق مدیر کل امور سیاسی کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل هم این نامه را امضا کرده‌اند.

مقامات ارشد دفاعی پیشین حمایت خود را از مواضع فعلی رئیس جمهور جو بایدن در راستای لغو تحریم‌های ایران به این شرط اعلام کردند که ایران به توافق سال ۲۰۱۵ متعهد شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارشی که اورشلیم پست منتشر کرده، این افراد گفته‌اند که هدف اولیه باید بازگشت ایران به انطباق و سپس کار بر روی یک توافقنامه بعدی باشد که بتواند منافذ برجام را پر کند.

در این نامه آمده است: «این توافق باید اطلاعات جدیدی را که از زمان برجام جمع‌‌آوری شده است و همچنین مشکلات اضافی که ایران ایجاد می‎‌کند را در نظر گیرد.»

این اولین بار نیست که این گروه علیه تلاش‌های نتانیاهو برای متوقف کردن برجام اقدام می‌کند. پیش از امضای قرارداد سال ۲۰۱۵ هم این گروه از نتانیاهو خواستند سخنرانی خود در کنگره آمریکا را لغو کند.

لوین معاون سابق رئیس موساد در آن زمان گفت که اگرچه صحبت کردن علیه نتانیاهو برایش دشوار بود، اما ناوبری نخست وزیر قطع شده است.

او گفت: «رهبران به صورت خصوصی صحبت می‌كنند، نه در عموم. این دیدار و سخنرانی دقیقاً برعكس است. به جای اینكه دست در دست رئیس‌جمهور آمریكا كار كنیم، به آنجا می‌رویم و انگشت شست خود را در چشم او فرو می‌کنیم. این نه تنها به رئیس‌جمهور آسیب می‌رساند، بلکه مهمتر از همه به شهروندان ایالات متحده که طرفداران اسرائیل هستند آسیب می‌رساند، اما اول و بیش از همه آمریکایی‌ها هستند.»