دستور نخست وزیر: سفر به بریتانیا تا ۲۷ اردیبهشت ممنوع

هتل‌ها و کسب‌های مرتبط با گردشگری از تصمیم دولت وحشت کرد‌ه‌اند

سفرهای تفریحی چه در داخل بریتانیا و چه در سطح بین‌المللی، از آغاز ماه ژانویه ممنوع اعلام شده است- REUTERS/Henry Nicholls

نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که سفرهای بین‌المللی دست ‌کم تا ۱۷ ماه مه (۲۷ اردیبهشت)، ممنوع خواهد بود. 

بوریس جانسون، ضمن ارائه نقشه راه خروج از قرنطینه به مجلس بریتانیا، گفت که سفرهای تفریحی به خارج از کشور ممکن است در زودترین حالت، در ماه مه هم‌زمان با بازگشایی هتل‌ها و مهمانخانه‌ها از سر گرفته شود. 

سفرهای تفریحی چه در داخل بریتانیا و چه در سطح بین‌المللی، از آغاز ماه ژانویه ممنوع اعلام شده است. 

در حال حاضر مسافرت، تحت شرایط سختگیرانه و استثنائی، از جمله به دلایل تجاری و انسانی، امکان‌پذیر است و دولت به مردم هشدار داده است که رفتن به تعطیلات غیرقانونی است. 

تاریخ فوق، پس از هفته‌ها گمانه‌زنی صنعت مسافرت، برای تعیین زمان صدور مجوز برای ازسرگیری سفرهای بین‌المللی در نظر گرفته شده است. بسیاری از چهره‌های عمده صنعت مسافرت، از جمله ابتا (انجمن نمایندگی‌های مسافرتی بریتانیا) خواستار شفافیت دولت شده‌اند. 

هتل‌داران و سازمان‌هایی چون «باتلینز» و «سنتر پارکز» از این که بازگشایی فعالیت‌هایشان تا این حد به عقب انداخته شده است، وحشت‌زده می‌شوند. آن‌ها تا قبل از سخنرانی نخست‌وزیر، در حال فروش محصولات و بسته‌های مسافرتی برای تاریخ هشتم مارس به بعد بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اکنون باید ده هفته دیگر، تا ۱۷ ماه مه صبر کنند و تک‌تک این روزها به معنی خسارت بزرگ‌تر و کسب‌وکار کمتر است. صدها کسب‌وکار مرتبط با سفر در خارج از کشور که یک سال بدون درآمد را پشت سرگذاشتند، چشم خود را به اول ماه مه دوخته بودند که به طور سنتی شروع فصل پروازهای چارتر به کشورهای حوزه مدیترانه به شمار می‌رود. 

کارزار لابی‌گری «نجات تابستان» براساس بازگشایی روز اول ماه مه، فعالیت می‌کند. اما در شرایطی که هیچ نشانی از پایان ممنوعیت سفر و تعطیلات دیده نمی‌شود، به علاوه قرنطینه اجباری مسافران ورودی از تمام کشورهای خارجی به غیر از ایرلند، جلو انداختن تاریخ فوق، مستلزم «جابه‌جایی معکوس» بی‌سابقه خواهد بود. 

نخست‌وزیر بریتانیا گفت که در زودترین حالت، اقامتگاه مستقل در این کشور ممکن است در تاریخ ۱۲ آوریل و تنها برای یک خانوار، بازگشایی شود. 

بازگشایی کشور به چهار شرط بستگی دارد: این که واکسیناسیون با سرعت ادامه یابد؛ شواهد و قرائنی که نشان دهد واکسن اثرگذار است؛ نرخ ابتلا باعث افزایش بستری بیماران در بیمارستان‌ها نشود؛ و این که برآورد خطر از سوی انواع جدید ویروس دستخوش تغییر نشود. 

اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی، هر یک مستقلا روند بازگشایی خود را تعیین خواهند کرد.

به گفته آقای جانسون، از روز هشتم مارس (هجدهم اسفند) همه دانش‌آموزان و دانشجویان به کلاس‌های درس بر‌می‌گردند. دانش‌آموزان دبیرستانی باید سر کلاس و در محوطه‌های عمومی ماسک بزنند.

از همان روز، افراد می‌توانند برای تفریح با یکدیگر دیدار کنند. ساکنان خانه‌های سالمندان اجازی دیدار با یک شخص را خواهند داشت. اما بقیه مقررات ماندن در خانه تغییر نخواهد کرد.

به گفته آقای جانسون، در مرحله بعدی بازگشایی، از روز ۲۹ مارس (نهم فروردین)، گردهمایی افراد در فضای باز میان شش نفر یا ساکنان دو خانه مجاز خواهد بود، از جمله دیدار در حیاط خانه‌ها.

از روز هفدهم ماه مه (۲۷ اردیبهشت) ‌بیشتر مقررات تماس اجتماعی لغو می‌شود و گردهمایی نامحدود افراد در فضای بسته هم آزاد خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان