۱۲۸ هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ زمین‌گیر شدند

« شرکت بوئینگ فعالانه حوادث اخیر در ارتباط با پرواز ۳۲۸ هواپیمایی یونایتد را بررسی می‌کند»

«فعالیت تمام ۶۹ هواپیمای ۷۷۷ فعال و ۵۹ هواپیمای متوف شده، تعلیق می‌شود» -  Daniel SLIM / AFP

همزمان با انتشار گزارش پلیس ایالات متحده از حادثه شنبه بوئینگ ۷۷۷ که مایه هراس در شهر دنور شد، این شرکت هواپیماسازی توصیه کرد تمام هواپیماهای ۷۷۷ آن که موتوری مشخص دارند، بر زمین بنشینند.

این شرکت هواپیماسازی خواستار زمین‌گیر شدن ۶۹ هواپیمای فعال شده که موتور «پرت اند ویتنی ۴۰۰۰» دارند. ۵۹ هواپیمای دیگر که دو موتور داشته و در حال حاضر در فرودگاه‌ها پارک شده‌اند نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

بعد از آنکه بخشی از موتور یک هواپیما در پرواز ۳۲۸ هواپیمایی یونایتد از پایتخت ایالت کلرادو به هونولولو، از کار افتاد، در ایمنی و سلامت کامل در فرودگاه بین‌المللی دنور فرود آمد ولی قطعات موتور هواپیما در حومه شمالی برومفیلد به زمین اصابت کرد.

بوئینگ این توصیه را بعد از آن صادر کرد که مقامات ایمنی ژاپن  پرواز هواپیماهای ۷۷۷ با موتور پرت اند ویتنی ۴۰۰۰ را ممنوع کرده و هواپیمایی یونایتد گفت داوطلبانه این هواپیماها را زمین‌گیر خواهد کرد.

این شرکت هواپیماساز گفت: «بوئینگ فعالانه حوادث اخیر در ارتباط با پرواز ۳۲۸ هواپیمایی یونایتد را بررسی می‌کند. در حالی که تحقیقات هیات ملی ایمنی حمل‌و‌نقل ادامه دارد ما توصیه می‌کنیم فعالیت تمام ۶۹ هواپیمای ۷۷۷ فعال و ۵۹ هواپیمای متوف شده تعلیق شود که همه موتور پرت اند ویتنی ۴۰۰۰-۱۱۲ را دارند تا زمانی که اداره هوانوردی فدرال رویه مناسب برای تحقیقات را اعلام نماید.»

این شرکت ادامه داد: «بوئینگ از تصمیم دیروز اداره هوایی ژاپن و اقدام امروز اداره هوانوردی فدرال حمایت می‌کند که فعالیت هواپیماهای ۷۷۷ که از موتور پرت اند ویتنی ۴۰۰۰-۱۱۲ بهره می‌گیرند را معلق کردند. ما با سازمان‌های مقرراتی درباره زمین‌گیر کردن این هواپیماها همکاری می‌کنیم و تحقیقات بیشتری از طرف پرت اند ویتنی هم انجام خواهد شد.»

روی زمین هیچ کسی در اثر اصابت قطعات موتور هواپیما مجروح نشد، ولی گزارشی که اداره پلیس برومفیلد در همان شب منتشر کرد حاکی از شدت نقص فنی در موتور هواپیما بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مالک خانه‌ای که با شماره ۹۱۱ تماس گرفته بود، گفت: «من درست بیرون خانه‌ام بودم که یک هواپیما از بالای سرم عبور کرد. بعد انفجار کوچکی اتفاق افتاد و انگار قطعاتی از آن هواپیما جدا شد.»

خانم دیگری که با همین شماره اضطراری تماس گرفته بود، گفت: «بخشی از آن هواپیما درست مقابل من به زمین اصابت کرد. نزدیک بود روی سرم فرود آید.» متصدی تلفن به او می‌گوید به قطعات فرود آمده دست نزده و آنها را روی زمین رها کند و کمی بعدتر می‌گوید: «لحظه‌ای صبر کن ما با حجم بالایی از تماس‌های اضطراری مواجه‌ایم.»

یکی از افسران گفت: «این احتمالا بخشی از یک هواپیمای مسافری است که گویا منفجر شده است. بخش‌هایی از آن همه جا افتاده است.» شخص دیگری گفت: «از آن ۷۷۷ می‌آید که دارد به سمت فرودگاه بین‌المللی دنور برمی‌گردد.»

اداره پلیس نیز توییت کرد: «با توجه به تعداد افرادی که معمولا در روزهای آخر هفته در پارک کامنز هستند ما واقعا خوشحالیم که کسی مجروح نشده است.» این اداره پلیس توصیه کرد «کسانی که می‌خواهند در ارتباط با خسارات وارده از سقوط قطعات هواپیما شکایت کنند» با هواپیمایی یونایتد تماس بگیرند.

۲۲۹ مسافر و ۱۰ خدمه هواپیما همگی صحیح و سالم بعد از فرود، از هواپیما پیاده شده و با اتوبوس به محوطه داخلی فرودگاه منتقل شدند.

هواپیمایی یونایتد گفت زمین‌گیر کردن هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ با آن موتور خاص، اختلال اندکی در پروازهای آن ایجاد خواهد کرد.

بنا به گزارش‌های به دست آمده در ایندیپندنت هواپیمایی کره و آسیانا  نیز که در سئول مستقر هستند، هواپیماهای مذکور را زمین‌گیر کرده‌اند. اکثر هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ فعال، از جمله ۵۷ فروندی که در هواپیمایی «بریتیش ایرویز» به کار گرفته می‌شوند، از موتور ساخت رولز رویس یا جنرال الکتریک بهره می‌گیرند و شامل این زمین‌گیری نمی‌شوند. 

© The Independent

بیشتر از سفر