کاهش ۹۰ درصدی مراجعه مبتلایان به کرونا به بیمارستان‌های بریتانیا

اثربخشی واکسن کرونا دلیل عمده کاهش میزان پذیرش در بیمارستان‌ها است

بیش از ۱۷.۵ میلیون نفر در بریتانیا اولین دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند-REUTERS/Henry Nicholls

گزارش‌ها از اسکاتلند نشان می‌دهد واکسن‌های کووید-۱۹ عرضه شده در بریتانیا، نرخ پذیرش را در بیمارستان‌ها به نحو چشمگیری کاهش داده است. 

چهار هفته بعد از دریافت اولین دوز واکسن فایزر-بایونتک یا واکسن آکسفورد و آسترازنکا، نرخ بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید-۱۹، به ترتیب تا ۸۵ و ۹۴ درصد کاهش یافته است. 

در میان افراد ۸۰ ساله و بالاتر که یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها هستند، هر دو واکسن در مجموع میزان بستری در بیمارستان را تا ۸۱ درصد کاهش دادند. 

این یافته‌ها اولین نشانه واقعی از تاثیر عرضه واکسن در بریتانیا است و این امید را ایجاد کرده که واکسن‌ها بتوانند به دوران دشوار همه‌گیری این بیماری در بریتانیا پایان دهند. 

دانشمندان دانشگاه ادینبرو، دانشگاه استراتکلاید و سازمان بهداشت همگانی اسکاتلند داده‌های اطلاعاتی مربوط به واکسن را از ۸ دسامبر تا ۱۵ فوریه جمع‌آوری کردند؛ در این زمان ۱.۴ میلیون دوز از واکسن‌ها به شهروندان اسکاتلند تزریق شده بود. 

واکسن فایزر به حدود ۶۵۰ هزار نفر و واکسن آکسفورد به ۴۹۰ هزار نفر تزریق شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان اطلاعات هر هفته را برای ارزیابی کردند، از جمله آمار پزشک‌ها از تزریق واکسن، آمار پذیرش در بیمارستان، مرگ‌های ثبت‌شده و نتایج آزمایشگاه‌ها؛ و آمار مربوط به افرادی که اولین دوز واکسن را دریافت کرده بودند، با افرادی که واکسن نزده‌اند مقایسه کردند. 

پروفسور عزیز شیخ، محقق ارشد این پژوهش گفت: «نتایج بسیار امیدبخش است و دلیل محکمی به ما می‌دهد که به آینده خوش‌بین باشیم. ما اکنون مدرکی از سراسر کشور داریم که نشان می‌دهد واکسیناسیون، مردم را از بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ مصون می‌کند.» 

محققان گفتند در بازه زمانی انجام این تحقیق، گونه جدید ویروس کرونا که اولین بار در کنت شناسایی شد دلیل ۸۰ درصد موارد ابتلا بوده است. 

دکتر جیم مک‌منامین، دبیر ملی حوادث کووید-۱۹ در سازمان بهداشت همگانی اسکاتلند گفت: «این نتایج خیلی مهم است چرا که باعث می‌شود انتظار ما درباره منافع واکسن‌ها به مدارکی محکم تبدیل شود. در میان شهروندان اسکاتلند نتایج حاکی از تاثیر قابل توجه دوز اولیه واکسن‌ در کاهش خطر پذیرش در بیمارستان است. من تمام کسانی را که به واکسن دسترسی دارند ترغیب می‌کنم که واکسن بزنند.» 

این نتایج، که ارزیابی تاثیر واکسن بر سرایت ویروس را دربرنمی‌گیرد، پژوهشی اولیه است و به نشریه‌ای علمی برای بررسی سایر متخصصان ارائه شده است. 

محققان گفتند یافته‌های آن‌ها درباره تمام کشورهایی که واکسن‌های فایزر و آکسفورد را استفاده می‌کنند صادق، و احتمالا برای سایر بریتانیا نیز «قابل تعمیم» است. 

پروفسور کریس ویتی، افسر ارشد پزشکی انگلستان گفت: «این پژوهش اطلاعات اولیه امیدبخشی را درباره تاثیر واکسیناسیون بر کاهش بستری افراد در بیمارستان ارائه می‌کند.» 

پیش‌تر و در روز دوشنبه، ناظم زهاوی، وزیر واکسیناسیون بریتانیا گفت که برنامه واکسن در این کشور در حال «ثمربخشی» است. 

تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد بیش از ۱۷.۵ میلیون نفر در بریتانیا اولین دوز واکسن کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند و به گفته آقای زهاوی نخست‌وزیر نیز به زودی اطلاعات مهمی را درباره تاثیر واکسن‌ بر پذیرش در بیمارستان‌ها و سرایت این ویروس ارائه خواهد کرد. 

او به شبکه خبری اسکای گفت: «نخست‌وزیر بیشتر در این باره صحبت خواهد کرد ولی تا آن زمان متوجه خواهید شد سازمان بهداشت همگانی انگلستان نیز چند مطالعه عظیم در مقیاسی گسترده را انجام داده است. به این اکتفا می‌کنم که بگویم مدارک موجود، خوب به نظر می‌رسند. تیم آکسفورد هم بر اساس مدارک خود نشان داده که واکسن‌ها می‌توانند نرخ سرایت بیماری را تا دو سوم کاهش دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان