بازگشایی پرونده قتل فعال جنجالی حقوق سیاهپوستان آمریکا

پس از کشف «مدارک جدید»، خانواده مالکوم ایکس خواستار بازگشایی تحقیقات درباره قتل او شدند

دیدار دکتر مارتین‌لوتر کینگ (چپ)، رهبر جنبش مدنی آمریکایی‌های آفریقایی تبار، و مالکوم ایکس (چپ) - AFP PHOTO/LIBRARY OF CONGRESS

دهه‌ها بعد از ترور مالکوم ایکس که جنبش حقوق مدنی را در آمریکا به لرزه انداخت، خانواده او خواستار بازگشایی این پرونده شده‌اند چرا که مدارک جدیدی حاکی از دخالت پلیس نیویورک و اف‌بی‌آی در این قتل به دست آمده است. 

مالکوم ایکس ۲۱ فوریه ۱۹۶۵ و طی یک سخنرانی علنی ترور شد. هر سه تروریستی که به سمت او پشت سکوی صحنه شلیک کرده بودند بازداشت و در سال ۱۹۶۶ به اتهام قتل او به حبس ابد محکوم شدند. 

با این حال اکنون نامه‌ای به دست آمده است که متعلق به یکی از افسرهای وقت اداره پلیس نیویورک در زمان وقوع این قتل است، به نام ریموند وود. به گفته خانواده مالکوم ایکس این نامه جزییات نقش اداره پلیس نیویورک و اف‌بی‌آی را در قتل او تشریح می‌کند. 

این نامه از آقای وود که در بستر مرگ نوشته شده است از سوی خانواده این افسر سابق، روز شنبه برای مطبوعات خوانده شد. این خانواده و وکیل‌شان می‌گویند در این نامه آقای وود ادعا می‌کند چند روز قبل از وقوع این قتل به او دستور داده شده بود تا محافظان مالکوم ایکس را به ارتکاب جرم تشویق کند تا بتوانند آن‌ها را دستگیر نمایند. 

ظاهرا این نامه اظهار می‌کند: «تحت فرمان مافوق‌ها به من گفته شد رهبران و اعضای گروه‌های جنبش حقوق مدنی را به انجام اعمالی مجرمانه تشویق کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق شرایطی که در این نامه توصیف شده، بازداشت محافظان مالکوم ایکس به این معنی بود که او هنگام سخنرانی در روز ترور خود از امنیت کمتری برخوردار باشد. 

ایلیاسا شباز، یکی از دختران مالکوم ایکس در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «هرگونه مدرکی که اطلاعات بیشتری درباره این فاجعه عظیم ارائه کند باید به دقت مورد تحقیق قرار بگیرد.» 

اداره پلیس نیویورک در بیانیه‌ای گفت: «مدارک در دسترس و مرتبط با این پرونده را به دادستان منطقه تحویل داده است و متعهد به همکاری در بررسی مدارک به هر طریقی خواهد بود.» 

اف‌بی‌آی هنوز بیانیه‌ای درباره این موضوع صادر نکرده است. 

قتل مالکوم اکس برای سال‌ها غرق در نظریه‌های توطئه‌آمیز بوده است چرا که در زمینه تحقیقات اولیه درباره قتل او نیز تردیدهایی وجود داشت. 

سال گذشته مستندی شش قسمتی در نتفلیکس به نام «چه کسی مالکوم اکس را کشت» منتشر شد و در آن هم به نقش مردانی که در این پرونده محکوم شده بودند پرداخته شد و بررسی شد آیا آن‌ها در واقع بی‌گناه بوده‌اند یا خیر. 

این سه مرد بازداشت شده ظاهرا اعضای  جنبش مذهبی و سیاسی امت اسلام بودند که مالکوم اکس پیش‌تر یکی از سخنگویان قهار آن بود، تا آن که بعدتر با کنار گذاشتن عقاید خود مبنی بر فعالیت شبه‌نظامی مورد حمایت این گروه، از آن‌ها جدا شد. او همواره صدایی قوی برای اتحاد سیاه‌پوستان بود.

© The Independent