کاربران واتس‌اپ بر سر دوراهی مقررات جدید حریم خصوصی

اگر کاربران مقررات جدید را نپذیرند، دیگر امکان فرستادن و دریافت پیام نخواهند داشت

واتس‌اپ اشاره کرده قوانین جدید هیچ تغییر قابل توجهی در روابط این شرکت با شرکت مادرش (فیس‌بوک) ایجاد نمی‌کند- Lionel BONAVENTURE / AFP

گزارش شده است که اگر کاربران واتس‌اپ از پذیرش شرایط جدید استفاده سر باز بزنند، این شرکت دسترسی آن‌ها را به ارسال و دریافت پیام‌ها قطع خواهد کرد. 

به‌روزرسانی جنجال‌آفرین قانون حریم خصوصی جدید این شرکت قرار است از اوایل سال جاری میلادی اجرا شود، درحالی که این نگرانی وجود دارد که اطلاعاتی نامناسب و غیرلازم را از کاربرانش با شرکت مادر خود، فیس‌بوک، به اشتراک خواهد گذاشت. 

واتس‌اپ بعد از اعتراضات گسترده، برنامه خود برای الزامی کردن آیین‌نامه جدید را تا ۱۵ مه به تاخیر انداخت تا به کاربران اجازه دهد وقت بیشتری برای مرور قوانین جدید داشته باشند. 

ولی این شرکت گفت کاربرانش باید تا آن زمان قوانین جدید را بپذیرند یا با از دست دادن امکان خواندن پیام‌های جدید و ارسال پیام به دیگران مواجه شوند. 

با این حال این شرکت گفت که اگر جتی کاربران از پذیرش قوانین جدید سرباز زنند بلافاصله حساب‌های کاربری آن‌ها را حذف نخواهد کرد. در این صورت آن‌ها به کاربرانی ثبت شده ولی غیرفعال تبدیل می‌شوند و بعد از آن که دسترسی‌شان قطع شد، می‌توانند بعدتر با پذیرش قوانین مذکور دسترسی خود را دوباره برقرار کنند. 

حساب‌های غیرفعال ۱۲۰ روز بعد پاک خواهند شد که یعنی کاربرانی که تحت تاثیر این رویه قرار بگیرند از ماه سپتامبر از این برنامک پاک خواهند شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جنجال و اعتراض به قوانین جدید واتس‌اپ از ماه گذشته میلادی شروع شد و تا وقتی که مهلت نهایی پذیرش آن نزدیک شد اوج گرفت. کاربران نگران این بودند که سیاست‌های جدید به این شرکت اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری را با فیس‌بوک به اشتراک گذارد، اما واتس‌اپ اشاره کرده قوانین جدید هیچ تغییر قابل توجهی در روابط این شرکت با شرکت مادرش ایجاد نمی‌کند و هدف از آیین‌نامه جدید فراهم آوردن امکان ادغام ویژگی‌های جدید برای تجارات در این برنامک است. 

بعد از این جنجال، واتس‌اپ مهلت نهایی پذیرش قوانین جدید را از ۸ فوریه به ۱۵ مه موکول کرد. به گفته این شرکت، زمان اضافی داده شد تا به کاربران اجازه دهد «آیین‌نامه جدید را سر فرصت مرور کنند.» 

پاسخ یکی از سؤالات مطرح در صفحه پرسش و پاسخ تارنمای واتس‌اپ می‌گوید: «اگر قوانین جدید را تا آن زمان نپذیرید واتس‌اپ حساب کاربری شما را پاک نخواهد کرد. با این حال تا زمان پذیرش این آیین‌نامه، امکان استفاده تمام و کمال از واتس‌اپ را نخواهید داشت. برای زمان کوتاهی قادر خواهید بود تماس‌ها و پیام‌هایی دریافت کنید ولی دیگر نخواهید توانست پیام‌ها را خوانده یا پیامی جدید از برنامک بفرستید.» 

در ادامه این شرکت گفت که کاربران می‌توانند بعد از آن تاریخ هم قوانین مذکور را قبول کنند و در غیر این صورت اگر نخواهند بپذیرند، می‌توانند بعد از مهلت مذکور تاریخچه مکالمات خود از این برنامک را دریافت کنند و آن را پیش خود نگه دارند. 

این شرکت همچنین اشاره کرد کاربران می‌توانند حساب کاربری خود را پاک کنند ولی «ما امیدواریم در این کار تجدیدنظر کنند». 

در صفحه پرسش و  پاسخ مذکور آمده است: «این کاری است که ما دیگر نمی‌توانیم آن را برگردانیم چون کل سابقه پیام‌ها و مکالمات شما را پاک می‌کند، شما را از تمام گروه‌های واتس‌اپی بیرون می‌اندازد و نسخه‌های پشتیبانی از حساب کاربری شما را نیز حذف خواهد کرد.»

© The Independent

بیشتر از جهان