گزینه بایدن برای دادستانی کل آمریکا، امروز در جلسه بررسی صلاحیت سنا

در سال ۲۰۱۶ او نامزد باراک اوباما برای عضویت در دیوان عالی بود،‌ اما جمهوری‌خواهان سنا نگذاشتند

گارلند در طول ۴۴ سال سابقه حقوقی، پیش از این هم انواع مشکلات روبرو شده است – JIM WATSON / AFP

بیشتر مردم قاضی مریک گارلند قاضی ارشد دادگاه استیناف حوزه واشینگتن را به خاطر «آنچه برایش اتفاق نیفتاده» می‌شناسند. پنج سال پیش، جمهوری‌خواهان سنا هیچ اقدامی در بررسی طلاحیت او برای عضویت در دیوان عالی آمریکا انجام ندادند. باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا، پس از درگذشت یکی از قضات دیوان عالی، آقای گارلند را پیشنهاد کرد، اما جمهوری‌خواهان سنا گفتند فرصت کمی تا پایان دوران ریاست جمهوری اوباما باقی است، و رئیس جمهوری بعدی باید عضو جدید دیوان عالی را بگمارد.

همان جمهوری‌خواهان اما کمتر از یک ماه به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، گزینه پیشنهادی او برای دیوان عالی -- ایمی کُنی بَرِت را در کمتر از یک هفته تایید صلاحیت کردند.

این هفته شرایط تغییر می‌کند و فصل جدیدی برای گارلند آغاز می‌شود. گارلند ۶۸ ساله امروز دوشنبه چهارم اسفندماه، به عنوان گزینه بایدن، رئیس جمهور، برای دادستانی کل کشور و وزارت دادگستری، در کمیته قضایی سنا حاضر خواهد شد. این بار موانع اندکی در راه تایید او قرار دارد. اما نهادی که او احتمالا به آن می‌پیوندد، تا حد زیادی در حالت شوک به سر می‌برد.

به گزارش رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر)، وزارت دادگستری آمریکا هنوز درگیر رسوایی‌های سیاسی مربوط به سال‌های ترامپ است - و برای خنثی کردن تهدیدهای داخلی از سوی تندروهای خشنی که به کنگره ایالات متحده حمله کردند، در حال تلاش است. گارلند در طول ۴۴ سال سابقه حقوقی، پیش از این هم با این نوع مشکلات روبرو شده است. این یکی از دلایل زیادی است که کاخ سفید وی را برای خدمت به عنوان عالی‌ترین افسر اجرای قانون کشور انتخاب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با بازگشت به مقر وزارت دادگستری، گارلند فردی شد که شاهد سخت ترین رخدادها بود. در ۱۹ آوریل ۱۹۹۵، یک کامیون حامل بمب ساختمان فدرال شهر اوکلاهما را منفجر کرد و منجر به کشته شدن ۱۶۸ نفر شد. جمی گورلیک، معاون دادستان کل سابق، آن روز را به یاد می‌آورد که گارلند در کنارش بود.

گورلیک می‌گوید: «او هنگام تماشای بیرون کشیدن بچه‌ها از آوار گفت که باید برود. او واقعاً می‌خواست برود. در آن زمان ما هر دو فرزند خردسال داشتیم و آنچه در صحنه حوادث می‌دیدیم بسیار دردناک بود.»

گارلند به زودی به محل مرگ‌بارترین حمله تروریستی داخلی در تاریخ آمریکا سفر می‌کند. وی بر احکام جستجو نظارت داشت، زنجیره شواهد را حفظ کرد و اصرار داشت که خبرنگاران به مراحل دادرسی دسترسی داشته باشند.

مدتی بعد، دادستان‌ها تیموتی مک‌وی و تری نیکلز را به دلیل نقش داشتن در آن بمب‌گذاری محکوم کردند.

جمهوری‌خواهان سنای آمریکا در سال ۲۰۱۶ که باراک اوباما او را برای عضویت در دیوان عالی پیشنهاد کرد، حاضر به برگزاری جلسه بررسی صلاحیتش نشدند، با این استدلال که کمتر از شش ماه تا پایان ریاست جمهوری باقی مانده است. 

بیشتر از جهان