پول‌های مسدودشده ایران در کره‌جنوبی آزاد می‌شود

سفیر کره جنوبی در تهران گفت ایران می‌تواند بدون هیچ سقف و محدودیتی از همه منابع بانکی خود در کره جنوبی استفاده کند

جلسه روز دوشنبه رئیس کل بانک مرکزی ایران و سفیر کره جنوبی در تهران به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد- تصویر از وب‌سایت بانک مرکزی

ایران و کره‌جنوبی درمورد نحوه انتقال و مصرف بخشی از پول‌های مسدودشده ایران در بانک‌های کره جنوبی توافق کردند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ایران، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی و یو جانگ ­هیان، سفیر کره جنوبی در تهران، روز دوشنبه، چهارم اسفندماه، در جلسه‌ای که «به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد»، درمورد پول‌های جمهوری اسلامی ایران که پیش از این در بانک‌های کره جنوبی مسدود شده بود گفت‌وگو و با اعلام تصمیم‌های بانک مرکزی درمورد میزان منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد، درمورد انتقال منابع به مقصدهای مورد نظر ایران توافق کردند. 

سفیر کره جنوبی در این جلسه گفت که کشورش آماده انجام همه اقدامات لازم برای استفاده از «تمامی منابع بانکی ایران در کره جنوبی» است و هیچ سقف و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی نیز با استقبال از «تغییر رویکرد کشورها و افزایش همکاری‌ها»، بر پیگیری حقوقی بانک مرکزی ایران برای «مطالبه خسارات ناشی از عدم همکاری بانک‌های کره‌ای در سال‌های اخیر» تأکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی این منابع ارزی خود در کشور کره جنوبی، تلاش می‌کند و درمواردی حتی به دریافت بخش‌هایی از این مطالبه نیز برای خرید واکسن ضدکرونا یا پرداخت بدهی‌اش به سازمان ملل نیز راضی شده بود، اما از آن‌جا که این پول‌ها براساس تحریم‌های آمریکا مسدود شده‌اند، آن کشور باید مجوز آزادسازی پول‌ها را به کره جنوبی می‌داد.

خبرگزاری یونهاپ روز چهارشنبه، ۱۵ بهمن، در گزارشی از نهایی‌‌شدن مذاکرات کره جنوبی با آمریکا برای آزادسازی بخشی از پول‌های مسدودشده ایران در بانک‌های آن کشور به‌منظور پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد خبر داده بود؛ اما حالا به نظر می‌رسد که دولت جدید آمریکا در ادامه گشایش‌های جزئی اخیرش در رابطه با ایران، مجوز آزادسازی همه پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی را نیز صادر کرده باشد.  

پیش‌تر علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران، گفته بود ۷ میلیارد دلار پول ایران در سئول به‌علت تحریم‌های آمریکا مسدود شده است؛ اما خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یونهاپ، میزان دارایی مسدودشده ایران را ۹.۲ میلیارد دلار اعلام کرده است.  

هم‌زمان با شدت گرفتن درخواست‌های تهران از سئول برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده‌اش در آن کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی‌ماه یک نفتکش کره‌جنوبی را به‌دلیل آنچه ایجاد آلودگی نفتی در دریا اعلام شد، در نزدیکی تنگه هرمز توقیف و خدمه آن را دستگیر کرد. ایران همواره ارتباط توقیف این نفتکش با پول مسدودشده‌ در کره جنوبی را رد می‌کند، اما از روز نخست، گمانه‌زنی‌هایی در این زمینه وجود داشت. این نفتکش هنوز در توقیف جمهوری اسلامی ایران است و حتی خدمه آن هم هرچند که جمهوری اسلامی وعده آزادی‌شان را داده بود، به‌جز یک نفر، همگی هنوز در نفتکش زندانی‌اند.

بیشتر از اقتصاد