قلعه ۱۵۰۰ ساله کابل بازسازی می‌شود

هزینه بازسازی این قلعه تاریخی را دولت هند می‌پردازد و اجرای آن با بنیاد آغاخان است

کار بازسازی قلعه بالاحصار کابل شروع شده است - وزارت اطلاعات و فرهنگ

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با بنیاد آغاخان در رابطه با تحکیم دیوارها و ساختمان‌های قلعه تاریخی بالاحصار کابل و ایجاد پارک باستان‌شناسی در این ساحه، تفاهم‌نامه همکاری جدیدی امضا کردند.

پیش‌تر ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده بود که هند و بنیاد آغاخان برای بازسازی منطقه تاریخی بالاحصار کابل تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند.

کار بازسازی قلعه تاریخی بالاحصار که قدمتی ۱۵۰۰ ساله دارد، اخیرا آغاز شده است. دولت هند هزینه و بنیاد آغاخان اجرای این پروژه را به عهده گرفته‌اند.

منطقه تاریخی بالاحصار که در کابل قدیم واقع است، سال‌ها پایگاه نظامی بوده و در نبردهای داخلی به شدت آسیب دیده است. این قلعه تا همین سال ۲۰۱۴ متعلق به وزارت دفاع افغانستان و یک واحد نظامی در آن مستقر بود.

برخی باستان‌شناسان می گویند که پیروان آیین بودایی پیش از اسلام در محل این قلعه سکونت داشتند.

اما براساس منابع تاریخی افغانستان، بعدها قلعه مهم بالاحصار شاهد درگیری‌های خونینی بود و از آن به عنوان پایگاه مهم نظامی استفاده می‌شد. این قلعه در جنگ‌های اول افغان و انگلیس (۱۸۳۹ – ۱۸۴۲) و جنگ دوم افغان- انگلیس (۱۸۸۰-۱۸۷۸) نیز در مرکز فرماندهی قرار داشت و بعدها در دوران حکومت مورد حمایت شوروی نیز از مراکز فرماندهی ارتش شد.

اما با تمام این حملات و ضدحملات براساس این تفاهم‌نامه جدید، بخش خدمات فرهنگی بنیاد آغا خان دیوارها و بناهای بالاحصار کابل را ترمیم و مستحکم می‌کند و همچنین پارک باستان‌شناسی و تفریحی برای آن می‌‌سازد.

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت فرهنگ که این تفاهم‌نامه را امضاء کرد، می‌گوید قلعه بالاحصار بیشتر مرکز قدرت شاهان کشور بود و اهمیت تاریخی بسیاری دارد. او گفت برای ۲۰ سال این قلعه مرکز قدرت و سلطنت ظهیرالدین محمد بابر بود.

بنیاد آغاخان چند سال است که سرگرم مرمت و بازسازی بناهای تاریخی در افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجمل میوندی، رئیس خدمات فرهنگی بنیاد آغاخان، می‌گوید کار بازسازی بناهای تاریخی در این کشور از سال ۲۰۰۲ میلادی شروع شد که همچنان ادامه دارد.

از پروژه‌های بنیاد آغاخان، ترمیم باغ چهلستون، باغ علم گنج، منار پنجم هرات، شهر کابل قدیم، مسجد نه گنبد بلخ، ارگ هرات و چندین پروژه‌ دیگر است.

مصدق خلیلی، معاون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز درباره این که این قلعه چرا تاکنون بازسازی نشده است، می‌گوید که مالکیت بالاحصار از یک سال پیش از وزارت دفاع ملی افغانستان به وزارت اطلاعات و فرهنگ منتقل شد و پس از انتقال تجهیزات نظامی به محل دیگری، بازسازی دوباره آن آغاز خواهد شد.

او افزود که به دلیل موقعیت راهبردی بالا حصار کابل و با توجه به وضعیت امنیتی شهر کابل، مسؤولان امنیتی برای انتقال تجهیزات نظامی به مکانی دیگری خواستار مهلت شده‌اند. او افزود که هیچ مانعی برای آغاز کار بازسازی این قلعه تاریخی وجود ندارد.

به گفته آقای خلیلی علاوه بر بالاحصار، هزار و ۲۰۰ مکان تاریخی دیگر در افغانستان نیز با خطر نابودی مواجه هستند.

او می‌گوید که دولت بودجه و امکانات کافی را برای حفاظت از این بناها ندارد و ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور غنی به این مساله توجه کند.

بیشتر از فرهنگ و هنر