ایران از ارتباط با آمریکا از طریق سفارت سوئیس خبر داد

خطیب‌زاده گفت پیام‌های آمریکا از طریق سفارت سوئیس و وزرای امور خارجه کشورهای دیگر به ما رسیده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت که ایران پیام خود به آمریکا را ازطریق سوئیس انتقال داده است- تصویر از وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگوی مستقیم میان ایران و آمریکا را رد کرد و از ارتباط با آن کشور ازطریق سفارت سوئيس و همچنین با واسطه وزرای خارجه کشورهای دیگر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، خطیب‌زاده روز دوشنبه چهارم اسفندماه، در نشست خبری خود با اشاره به صحبت‌های اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد که «پیام‌هایی از طریق سفارت سوئیس و وزرای امور خارجه کشورهای دیگر به ما رسیده و پیام ما نیز از همان طریق داده شده است». او همچنین گفت: «درخصوص زندانیان تحول جدی رخ نداده  و ما پیام خود را ازطریق سوئیس انتقال داده‌ایم.»  

مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز یکشنبه سوم اسفندماه، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس اعلام کرد کشورش مذاکره با چمهوری اسلامی را در رابطه با شهروندان آمریکایی زندانی در ایران آغاز کرده ‌است. او گفت که بازگرداندن آمریکایی‌های زندانی از ایران یکی از «اولویت‌های مهم» جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خطیب‌زاده شامگاه یکشنبه نیز با اشاره به «دریافت پیام‌های دولت جدید آمریکا از طریق سفارت سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا و برخی وزرای امور خارجه کشورهای دیگر»، در این زمینه گفته بود: «خبر گفت وگوی مستقیم ایران و آمریکا طوری‌که بیان شده صحت ندارد و هیچ گفت‌وگوی مستقیمی بین ایران و آمریکا انجام نشده  است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه همچنین گفت: «پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران که دو سال قبل در نیویورک مطرح شد، همچنان به قوت خود باقی است و این مسیر می‌تواند ادامه یابد.» 

منظور خطیب‌زاده پیشنهاد مبادله زندانیان میان ایران و آمریکاست که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اردیبهشت ۹۸ در سفرش به نیویورک اعلام کرده بود. او خبر داده بود که تهران شش‌ماه پیش از آن، آمادگی خود را برای مبادله زندانیان به آمریکا اعلام کرده، اما پاسخی دریافت نکرده است. ظریف افزوده بود: «بیایید آن‌ها را مبادله کنیم. من برای این کار آماده‌ام و اختیار آن را هم دارم.»