گسترش ویروس جهش‌یافته کرونا در سراسر ایران

موارد جدید بیماران آلوده به ویروس جهش‌یافته کرونا در استان‌های هرمزگان، البرز و گیلان نیز شناسایی شده‌اند

مقام‌های مسئول در استان البرز از مرگ دست‌کم دو بیمار مبتلا به ویروس جهش‌یافته در این استان خبر دادند- تصویر از خبرگزاری صداوسیما، مرکز البرز

بنابر گزارش‌ها، ویروس جهش‌یافته کرونا درحال گسترش به استان‌های مختلف ایران است و در چند روز گذشته، دو مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در اثر ویروس جهش‌یافته کرونا در استان هرمزگان، دو مورد در استان البرز و یک مورد هم در استان گیلان شناسایی شده است.

 این ویروس به‌دلیل آن‌که نخستین‌بار در منطقه کِنت انگلستان مشاهده شده است، در ایران گاهی با عنوان «ویروس کرونای انگلیسی» خوانده می‌شود. براساس گزارش‌ها، این سویه جهش‌یافته ویروس کرونا مسری‌تر از ویروس اولیه است و مرگ‌ومیر بیشتری نیز درپی دارد دارد.

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، دوشنبه، چهارم اسفندماه، از شناسایی دو بیمار آلوده به ویروس کرونای انگلیسی در استان خبر داد و گفت: «این دو بیمار فردی ۴۸ساله ساکن جزیره قشم و فرد ۲۴ساله ساکن بندرلنگه هستند که سه هفته پیش از کشور امارات متحده عربی وارد فرودگاه قشم شدند که پس از مثبت شدن نتیجه آزمایش کرونا قرنطینه شدند.» او افزود که نمونه‌های گرفته‌شده از آن‌ها برای بررسی بیشتر به تهران ارسال شده و روز دوشنبه ابتلای آن‌ها به ویروس جهش‌یافته تایید شده است.

مقام‌های مسئول در استان البرز نیز روز دوشنبه در سخنانی متفاوت از یکدیگر، از مشاهده دو تا سه بیمار مبتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در آن استان و مرگ دست‌کم دونفر از آن‌ها خبر داده‌اند.

ارسلان سالاری، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، هم روز دوشنبه چهارم اسفندماه، از مشاهده ویروس جهش‌یافته کرونا در آن استان و جان باختن یک زن ۷۰ساله اهل شهر منجیل در اثر این ویروس خبر داد. او عامل انتقال ویروس جهش‌یافته به این زن را فردی دانست که از استان البرز به آن‌جا آمده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از مقام‌های بهداشتی ایران تا نیمه بهمن‌ماه ۹۹ بر مشاهده‌نشدن ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران، تأکید می‌کردند؛ اما سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، ۱۶ بهمن‌ماه از شناسایی نخستین مورد ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران خبر داد.

پس از آن با مشاهده ویروس جهش‌یافته کرونا در استان خوزستان، اعلام شد که ویروس از مرزهای عراق به ایران وارد شده است و مرزهای ایران با عراق از ۵شنبه ۳۰ بهمن‌ماه، تا اطلاع بعدی به روی مسافران بسته شد. 

به گفته وزیر بهداشت، شادگان کانون ویروس جهش‌یافته در خوزستان بوده که بعد در رامهرمز، اهواز و آبادان هم مشاهده شده است. در روزهای گذشته خبرهایی درباره مشاهده این ویروس در خرمشهر و دزفول و گسترش آن در جنوب و غرب استان خوزستان منتشر شده است. 

کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، ۲۸ بهمن‌ماه، از ۱۷ مبتلای قطعی به ویروس جهش‌یافته کرونا در ایران خبر داد و گفت که هفت نفر از آن‌ها در استان قزوین شناسایی شده‌اند.

نمکی دوم اسفندماه در حاشیه نوزدهمین جلسه کمیته ملی واکسن کووید-۱۹ با اشاره به گزارش‌هایی از آلودگی به ویروس جهش‌یافته انگلیسی و مرگ در اثر آن در استان‌های قزوین و البرز، اعلام کرد میزان آلودگی به این ویروس از موارد مربوط به افرادی که از خارج کشور آمده باشند، فراتر رفته و «در کل کشور در گردش است».