تحفه جدید پاکستان برای افغانستان، حفاری برای جاسازی مین

تروریست‌ها با این دریل‌ها جاده‌ها را حفر و مین جاسازی می‌کنند

مقام‌های افغان می‌گویند طالبان شیوه جدید بمبگذاری را از پاکستان یاد گرفته است - دفتر مطبوعاتی معاونت اول

امرالله صالح معاون اول رئیس‌جمهور روز دوشنبه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که تروریست‌ها با تازگی از شیوه حفر جاده‌ها برای جاسازی مین استفاده می‌کنند. او که به صورت روزانه گزارش جلسات شش و نیم را در صفحه فیس‌بوکش منتشر می‌کند، نوشت: «در این اواخر تروریست‌ها یک شیوه‌ کاملاً نو را برای بمب‌گذاری در جاده‌های کابل استفاده می‌نمایند. به اساس ثبوت و مدارک قوی که در اختیار داریم، طالبان تروریست، برمه (دریل) های خاص را از پاکستان به دست آورده‌اند. این برمه‌ها را عمدتاً در موتر (خودرو) های سراچه (بدون صندوق عقب) جابه‌جا می‌سازند و با توقف یک الی دو دقیقه‌ای می‌توانند یک سوراخ به عمق ده سانتی‌متر در سرک (جاده) ایجاد نموده و به عجله و شتاب بمب را که همرنگ سرک (جاده) است جابه‌جا کنند، این روش آدم‌کشی و ترور اکنون افشا شده است.»

آقای صالح همچنین در این پست به پلیس دستور داده است تا پس از این خودرو‌های دکه‌دار را به خصوص خودرو‌هایی را که صندلی عقب‌شان تا حدی جابه‌جا شده و به عقب کشیده شده است، با دقت بیشتری بازرسی کنند. زیرا به باور معاون اول در این خودرو‌ها دریل‌های مخصوص حفر جاده تعبیه شده است. آقای صالح می‌گوید حادثه بمب‌گذاری روز یکشنبه که در آن چهار تن جان باختند نیز با همین شیوه صورت گرفته است. 

به تازگی در کنار بمب‌های مغناطیسی که به خودرو‌های عمدتا دولتی نصب می‌شوند، شیوه جاسازی مین‌های کنار جاده‌ای در شهر کابل نیز افزایش یافته است. در این شیوه، تروریست‌ها مینی را وسط جاده یا کنار جاده جاسازی می‌کنند و هم‌زمان با عبور خودرو آن را منفجر می‌کنند.

درچند روز گذشته چندین واقعه به این شیوه در شهر کابل صورت گرفته است. دولت افغانستان این حملات را به طالبان نسبت می‌دهد. اما به صورت معمول طالبان مسئولیت حوادثی را که در آن افراد غیرنظامی هدف قرار می‌گیرند برعهده نمی‌گیرند. از جمله حادثه تروریستی عصر یکشنبه در شهر کابل. در این حادثه علاوه بر سه نظامی، یک کودک نیز کشته شد. پنج زخمی این رویداد شامل دو زن و دو کودک بود اما نشر تصاویر از لحظه انفجار روز یکشنبه که در آن دو کودک زخمی در کنار مادر افتاده به زمین و آغشته به خون گریه می‌کنند، افکار عامه را به شدت متاثر کرد. به همین دلیل طالبان در حالی که این حادثه سه نظامی را نیز به هلاکت رساند، اما از گرفتن مسؤولیت آن ابا ورزیدند زیرا به خوبی می‌دانند که افکار عامه نسبت به چنین حوادثی به شدت واکنش نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی چهره‌های سیاسی مطرح که معمولا در چنین حوادثی کمتر واکنش نشان می‌دهند، نسبت به حادثه روز یکشنبه با تندی واکنش نشان دادند. از جمله حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان با نشر اعلامیه‌ای، انفجار روز گذشته را یک عمل ضدبشری عنوان کرده است. 

به نظر می‌رسد بن‌بست مذاکرات و اظهارنظر‌های تازه مقام‌های عالی‌رتبه دولت افغانستان، طالبان را نسبت به روند صلح کاملا ناامید کرده است. در آغاز همین هفته، رئیس‌جمهور غنی در یک صحبت تلفنی با خانواده قربانیان نیرو‌های امنیتی افغانستان گفت که تا او زنده باشد، طالبان روی حکومت موقت رانخواهند دید. قبل از این نیز شورای امنیت افغانستان گفته بود که توافق صلح آمریکا با طالبان، نه تنها باعث کاهش خشونت در افغانستان نشده است که برعکس خونریزی بیشتری را نیز دامن زده است. 

به همین دلیل به نظر می‌رسد طالبان با فشار‌های مختلف، از جمله ترور چهره‌های مطرح افغانستان در پایتخت کشور، سعی دارند تا دولت افغانستان را مستاصل کنند و مجبور به قبول خواسته‌هایشان سازد. طالبان علاقه‌مندند تا به نحو ممکن، قدرت را در راس نظام به دست بیاورند. آنان در حال مجاب کردن کشور‌های همسایه افغانستان‌ هستند و می‌خواهند نشان بدهند که دیدگاه‌های آنان در قبال کشور‌های همسایه با حسن نیت همراه است.