اعتصاب غذای رضا طالشیان، روزنامه‌نگار زندانی در فشافویه

او در اعتراض به محرومیت از رسیدگی درمانی مناسب در زندان از سوم اسفندماه اعتصاب غذا کرده است

این روزنامه‌نگار که در جنگ ایران و عراق دچار ضایعه مغزی شده است، نیاز به دارویی دارد که در اختیارش گذاشته نمی‌شود- تصویر از حساب اینستاگرام رضا طالشیان

رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه‌نگار زندانی، از اعتصاب غذای خود در اعتراض به فراهم نشدن دسترسی به خدمات پزشکی و داروهای ضروری در زندان، خبر داد.

بنابر گزارش‌ها، رضا طالشیان جلودارزاده اعلام کرده است که در اعتراض به محرومیت از رسیدگی درمانی در زندان بزرگ تهران (فشافویه)، از صبح یکشنبه، سوم اسفندماه، اعتصاب غذا کرده و «تا پای مرگ» به آن ادامه خواهد داد.

«هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از نامه این زندانی خبر داده و وب‌سایت «خبرنگاری جرم نیست» اعلام کرده که یک فایل صوتی با همین سخنان از او دریافت کرده است.

رضا طالشیان جلودارزاده با اشاره به بیماری خود که «صعب‌العلاج» تشخیص داده شده است، می‌گوید: «من نیاز به آن دارم که پیوسته در هر هفته یک آمپول آوونکس خارجی به من تزریق شود، اما هم‌اکنون بیش از پنج هفته است که محروم از تزریق این آمپول هستم.»

این روزنامه‌نگار همچنین به دوبار تشنج خود در زندان اشاره می‌کند که «پزشک بهداری بند و همچنین پزشک بهداری مرکزی زندان تهران بزرگ»، هر دو  «اعزام اورژانسی به بیمارستان» را برایش ضروری دانسته‌اند، اما این کار انجام نشده است. دومین مورد تشنج او روز جمعه، ۲۴ بهمن‌ماه بود که گفته شده در نتیجه آن، بینایی یکی از چشمانش دچار مشکل جدی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا طالشیان که در جنگ ایران و عراق دچار نوعی ضایعه مغزی شده، در ادامه آورده است: «عموم متخصصین مغز و اعصاب همواره توصیه می‌کنند که مبتلایان به این بیماری باید در فضایی به دور از استرس زندگی کنند؛ من اما باکی از یک زندان کوچک در این نظام که تمام کشور را تبدیل به یک زندان بزرگ کرده است، ندارم. حق دارم که بدیهی‌ترین حق طبیعی خود را که همانا تهیه آمپول و اعزام به بیمارستان است را تقاضا کنم و از آن محروم نمانم اما این حکومت آن را از من محروم کرده است.»

طالشیان جلودارزاده که در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه تدریس می‌کند و عضو «فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران» است، پیش‌تر سردبیر مجله «صبح آزادی» بود که در سال ۱۳۹۰ توقیف شد.

او به اتهام «تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» در خردادماه  ۹۸ به سه سال حبس تعزیری، پرداخت چهار میلیون تومان جریمه نقدی و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی و اجتماعی و مطبوعاتی محکوم شد؛ اوایل بهمن‌ماه ۹۹ پس از حضورش در شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و برای گذراندن حبس سه‌ساله خود به زندان تهران بزرگ منتقل شد.

طالشیان پیش‌ از این در سال‌های ۹۰ و ۹۳ نیز بازداشت شده بود. دادگاه انقلاب اسلامی او را در سال ۱۳۹۰  به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.