تداوم سرکوب مطبوعات؛ ایران فردا به اتهام «اختلاف‌افکنی» محاکمه شد

در یک سال گذشته و در سه دادگاه مختلف، مدیرمسئول، صاحب امتیاز و سردبیر ایران فردا محکوم شده‌اند

دور جدید ایران فردا از خردادماه ۱۳۹۳ مجددا منتشر شد

سیاست فشار و سرکوب مطبوعات مستقل در ایران همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین رویداد، سخنگوی هیات منصفه دادگاه مطبوعات گفت که مدیرمسئول ماهنامه ایران فردا در دو عنوان اتهامی مجرم شناخته شده است. حامد سحابی، پس از فوت پدرش، عزت‌الله سحابی صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول این ماهنامه بود.

دادگاه مطبوعات این رسانه را با دو عنوان اتهامی محاکمه کرد: «ایجاد اختلاف بین اقشار جامعه» و «نشر مطالب الحادی». هیات‌ منصفه دادگاه مطبوعات، مدیرمسئول ایران فردا را در هر دو مورد اتهامی مجرم شناخته و آقای سحابی را مستحق تخفیف ندانسته است. هنوز مشخص نیست که حکم آقای سحابی چه خواهد بود.

رای نهایی در این پرونده از سوی شعبه سه دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی کاشانکی اعلام خواهد شد.

آقای سحابی پیش‌تر و بر اساس کیفرخواستی که نهادهای امنیتی و دادسرای فرهنگ و رسانه برای او تدارک دیده بودند به دو سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده بود.

کیوان صمیمی، سردبیر این ماهنامه نیز روز ۱۷ آذرماه امسال برای گذراندن ۳ سال حبس تعزیری به دلیل شرکت در تظاهرات روز کارگر اردیبهشت ۱۳۹۸، روانه زندان اوین شد.  

انتشار ایران فردا که مواضع نیروهای ملی-مذهبی را بازتاب می‌دهد پس از فوت عزت‌الله سحابی در سال ۱۳۹۰ متوقف شده بود. دور جدید ایران فردا از خردادماه ۱۳۹۳ مجددا منتشر شد.

حامد سحابی در آذرماه امسال از توقف انتشار این مجله خبر داده بود. این وقفه در انتشار به دلیل محکومیتی بود که در تیرماه ۱۳۹۹ به آقای سحابی به عنوان صاحب امتیاز مجله ابلاغ شده بود. آقای سحابی در پرونده‌ای که در دادگاه فرهنگ و رسانه برگزار شده بود به عنوان صاحب‌امتیاز ایران فردا به دو سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شده بود.

او در مورد روند محاکمه پیشین گفت: «از همان ابتدای انتشار دوره جدید ایران فردا، روزنامه کیهان در ستون معروف اخبار ویژه‌اش بر وزارت فرهنگ و ارشاد تاخت که چرا به ایران فردا مجوز انتشار داده‌اید و چنین القا کرد که ایران فردا ارگان گروه‌های معاند با انقلاب و در فکر تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب است. بی‌جهت حساسیتی در ضابطین قضایی ایجاد کرد که با ذره بین بدبینی خط به خط مطالب هر شماره ایران فردا را مرور کنند و شاهدی برای ادعای نادرست کیهان بیابند. نتیجه این اقدامات، ثبت شکایتی ۱۹ صفحه‌ای در دادسرای فرهنگ و رسانه از ایران فردا بود.»

در نتیجه این شکایت که به صورت مشترک از سوی نهادهای امنیتی و روزنامه کیهان تدوین شده بود، حامد سحابی به دو سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی محکوم شد.

دور جدید سرکوب

اما این تنها نمونه سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در چند روز اخیر نیست. روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن نیز نیروهای امنیتی با یورش به خانه نوشین جعفری، عکاس مطبوعاتی وی را برای گذراندن ۴ سال حبس تعزیری به زندان قرچک ورامین منتقل کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان اطلاعات سپاه خانم جعفری را در مردادماه امسال دستگیر کرد. بازداشت او پس از آن صورت گرفت که نیروهای سایبری سپاه در فضای مجازی به خانم جعفری مظنون شدند که یک اکانت با نام «یار دبستانی» متعلق به اوست. نوشین جعفری و خانواده او این اتهام را رد کرده‌اند. خانم جعفری ۷۲ روز در انفرادی نگاه داشته شد و پس از آنکه شواهد در مورد این عنوان اتهامی به دست نیامد، دادستانی کیفرخواستی با دو عنوان اتهامی «اهانت به سیدالشهدا و عزاداری» و «تبلیغ علیه نظام» صادر کرد.

دو روز پس از دستگیری نوشین جعفری برای گذراندن ۴ سال حبس تعزیری، یاشار سلطانی،‌ مدیرمسئول وبسایت «معماری‌نیوز» نیز با شکایت محمدباقر قالیباف،‌ رییس مجلس یازدهم و شهردار سابق تهران،‌ به ۱۳ ماه و یک روز حبس محکوم شد. کیفرخواست آقای سلطانی نیز به اتهام «نشر اکاذیب» صادر شده بود. آقای سلطانی به دلیل انتشار خبری درباره پرونده رشوه‌خواری ۶۵ میلیارد تومانی در زمان شهرداری قالیباف به دادگاه فراخوانده شده بود.

یاشار سلطانی در سال ۱۳۹۸ در پرونده املاک نجومی با شکایت قالیباف و به اتهام «تشویش اذهان عمومی» به پنج سال حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.