اعتراض مجلس به توافق «مشکوک» با آژانس؛ دسترسی فراپادمانی ممنوع است

در صورتی که «مجلسی»‌ها از توضیح «دولتی»‌ها قانع نشوند، «رئیس‌جمهور و سایر مقامات ذیربط مجازات می‌شوند»

قالیباف که مصوبه مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی را «تقویت کننده دیپلماسی» توصیف کرده بود، تاکید کرد که هرگونه همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده مستلزم تصمیم مجلس است-AFP

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ساعاتی پس از اعلام توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حفظ نظارت‌های محدودتر بر تاسیسات هسته‌ای، در صفحه توییتر خود نوشت: «مطابق قانون مجلس، اجرای پروتکل الحاقی از پنجم اسفند به طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقا ممنوع و غیرقانونی است.»

قالیباف که پیش‌تر مصوبه مجلس برای خروج از پروتکل الحاقی را «تقویت کننده دیپلماسی» توصیف کرده بود، تاکید کرد که هرگونه همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده مستلزم تصمیم مجلس است.

همزمان کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس اعلام کرد که هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعطا نخواهد شد.

او در توییتر نوشت: «کسی حق ندارد از اجرای مصوبه مجلس محترم کوتاه بیاید و تمدید و استمهال در کار نیست. در مدت سه ماه آژانس به اطلاعات دسترسی ندارد و در صورتی که تحریم‌ها به طور کامل لغو نشود، ایران اطلاعات را پاک می‌کند.»

این درحالی است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به ایران سفر کرده بود، در مورد توافق به دست آمده با تهران ابراز رضایت کرده است. به گفته او ایران روز سه‌شنبه از پروتکل الحاقی خارج می‌شود، اما نظارت‌های ضروری آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران باقی می‌ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه‌ای تاکید کرده در سه ماه آینده تنها تعهدات پادمانی ایران اجرا می‌شود، هیچگونه بازرسی فراپادمانی اجرا نخواهد شد و پیوست بیانه که شامل فهرست تاسیسات کلیدی است محرمانه می‌ماند؛ برخی نمایندگان مجلس نسبت به توافق به دست آمده با آژانس ابراز تردید کرده‌اند.

مالک شریعتی، نماینده تهران در مجلس در توییتر نوشت: «به دلیل تفاهم مشکوک دولت با آژانس و احتمال قوی نقض قانون هسته‌ای مجلس، رسیدگی به لایجه بودجه ۱۴۰۰ از دستور کار خارج شد.» به گفته او امروز ، دوشنبه، مجلس تشکیل جلسه می‌دهد و در صورتی که «مجلسی»‌ها از توضیح «دولتی»‌ها قانع نشوند، «رئیس‌جمهور و سایر مقامات ذیربط مجازات می‌شوند».

از سوی دیگر زهره الهیان، نماینده مجلس از اعتراض مجلس به «تخطی دولت از قانون هسته‌ای» خبر داد. به گفته او این اعتراض یکشنبه شب منتشر شده و باعث توقف در رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰ شده است.

با این حال با توجه به هماهنگی مقامات عالی جمهوری اسلامی برای بهره‌مندی از منافع لغو تحریم‌ها که از مسیر مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر است، و اظهارات امروز قالیباف، به نظر نمی‌رسد که ابراز تردید و بدبینی نمایندگان آنگونه که مجتبی ذوالنوری می‌گوید به «پاره شدن بیانیه مشترک ایران و آژانس» منجر شود. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به توافق ایران و آژانس گفته است : «تا زمانی که توافق‌نامه با آژانس پاره نشود، هیچ مقام دولتی اجازه حق ورود به مجلس را ندارد».

با ادامه توافق انجام شده با آژانس ایران و آمریکا می‌توانند در فرصتی که توافق نسبی با آژانس ایجاد می‌کند برای پیشبرد مذاکرات و بهره‌برداری احتمالی تهران از آن در جریان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ استفاده کنند.