واکسن فایزر ۸۹.۴ درصد در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا موثر است

این واکسن در پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی یا تب ۹۸ درصد کارایی دارد

واکسن فایزر در برابر بی۱۱۷ ایمنی زیادی ایجاد می‌کند - Luis ROBAYO / AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که پیشرفت حاصل از تزریق واکسن می‌تواند کل روند همه‌گیری را متحول کند. به نظر می‌رسد واکسن کووید-۱۹ ساخت فایزر و بایونتک در مهار شیوع ویروس کرونا بسیار مؤثر است.

پژوهشی که شرکت فایزر و وزارت بهداشت اسرائیل انجام داده‌اند نشان می‌دهد این واکسن در پیشگیری از بروز این عفونت چه با علایم و چه بدون علایم ۸۹.۴ درصد مؤثر است.

نتایج این پژوهش هنوز داوری و منتشر نشده است اما نسخه اولیه‌ای در وای‌نت، روزنامه‌ای اسرائیلی، منتشر و به تأیید بلومبرگ، تایمز مالی و اشپیگل رسیده است. یافته‌های به دست آمده از طرح تزریق واکسن در اسرائیل که هم‌اکنون در حال اجرا است برای اولین بار به صورت عینی و عملی نشان می‌دهد که احتمالاً با ایمن‌سازی می توان از انتقال ویروس جلوگیری کرد.

داده‌های پیشین به دست آمده از اسرائیل و نقاط دیگر نشان داد که واکسن کووید-۱۹ در پیشگیری از ابتلای حاد، بستری شدن و مرگ بر اثر این ویروس مؤثر است. اما کاهش شیوع ویروس سارس-کوو۲ (عامل کووید-۱۹) نشانه امیدوارکننده‌ای است از این‌که مرحله شدید این همه‌گیری تا تابستان پایان یابد.

اسرائیل در تزریق واکسن  پیشگام است و تا کنون دست کم حدود نیمی از جمعیتش یک دوز واکسن فایزر/بایونتک را دریافت کرده است. تازه‌ترین پژوهش این کشور در سه هفته منتهی به ۶ فوریه انجام شده است. نتایج باقی کشورها نیز به همین شکل نشان‌دهنده اثرگذاری این واکسن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بازه، ۲۷.۴ درصد از افراد بالای ۱۵ سال با تزریق دو دوز واکسن فایزر کاملاً ایمن شده‌اند؛ واکسنی که تنها واکسن موجود کوویدـ۱۹ در آن زمان بود.

در طول این بازه از میان کسانی که با مریضی حاد و حال وخیم در بیمارستان بستری شده‌اند ۴.۴ درصد هردو دوز را دریافت کردند و ۵.۷ درصد از جان باختگان واکسن را به طور کامل دریافت کرده بودند. در مجموع این واکسن در جلوگیری از بستری شدن و مرگ افراد، ۹۳ درصد کارایی داشت.

در مدت زمان این مطالعه، ویروس جهش‌یافته بریتانیایی موسوم به بی۱۱۷ در ۸۱.۵ درصد از نمونه‌های آزمایش کووید-۱۹ دیده شد که نشان دهنده شیوع زیاد این ویروس در اسرائیل است.

این موضوع نشان می‌دهد که واکسن فایزر ایمنی زیادی در برابر بی۱۱۷ ایجاد می‌کند که بسیار مسری است و موج زمستانی ابتلا در اسرائیل را به وجود آورد و منجر به وقوع سومین قرنطینه ملی در روز ۸ ژانویه شد.

پژوهش‌های پیشین آزمایشگاهی نشان داده است که قدرت این واکسن در خنثی کردن ویروس جهش‌یافته در جنوب آفریقا کمتر است، هرچند دانشمندان گفته‌اند شواهد  بالینی  دال بر این که افراد واکسن‌زده ایمن نشده‌ باشند، وجود ندارد.

از طرفی وزیر بهداشت اسرائیل روز شنبه گفت خطر ابتلا به ویروس کرونا پس از تزریق دومین دوز واکسن فایزر تا ۹۵.۸ درصد کاهش می‌یابد. وزیر بهداشت افزود این واکسن همچنین در پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی یا تب ۹۸ درصد کارایی دارد.

هم‌زمان با اجرای طرح واکسیناسیون در اسرائیل، بخش‌هایی از اقتصاد این کشور از جمله مراکز خرید و تفریح روز یکشنبه بازگشایی شدند.

در فروشگاه‌ها به روی همه باز است اما دسترسی به باشگاه ورزشی، هتل و تالارهای نمایش فقط برای افرادی میسر است که «برگه عبور سبز» داشته باشند یعنی کسانی که از تزریق دوز دوم واکسن‌شان یک هفته گذشته باشد یا تازه از بیماری بهبود یافته و ایمن شده باشند.

دارندگان این گذرنامه می‌توانند با ارائه گواهی واکسن یا نصب برنامک وزارت بهداشت که مرتبط با پرونده‌های پزشکی است، وضعیت خود را مشخص کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان