مریک گارلند در مقام دادستان کل: عاملان حمله به کنگره را محاکمه می‌کنم

مریک گارلند در شهادت خود به تأثیر نظام حقوقی بر جوامع اقلیت در ایالات متحده اذعان کرد

مریک گارلند، نامزد پیشنهادی جو بایدن برای مقام دادستان کل - JIM WATSON / AFP

مریک گارلند، نامزد پیشنهادی جو بایدن برای مقام دادستان کل، وعده داد که «برتر‌پنداران نژاد سفید و دیگر افرادی» که به کنگره آمریکا حمله کردند را محاکمه خواهد کرد.

آقای گارلند در اولین بیانیه خود به کمیته قضایی سنا، که پیش از جلسه تأییدیه وی در روز دوشنبه صادر شد، این وعده را داده است.

گارلند در بیانیه‌ای گفت: «اگر مورد تأیید قرار گرفتم، شخصاً بر پیگرد قانونی برترپنداران نژاد سفید و دیگر کسانی که ششم ژانویه به کنگره حمله كردند نظارت خواهم كرد. حمله شنیعی كه به قصد مخدوش کردن سنگ بنای دموكراسی ما و انتقال صلح‌آمیز قدرت به دولت منتخب صورت گرفت.»

در جریان حمله ۶ ژانویه که طی آن طرفداران دونالد ترامپ سعی کردند جلوی تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات را بگیرند، پنج نفر، از جمله یک افسر پلیس ساختمان کنگره آمریکا، کشته شدند.

این حمله پس از اظهارات آقای ترامپ در تجمعی در واشنگتن دی.سی صورت گرفت که در آن طرفداران خود را به  مبارزه  ترغیب و سپس به سمت ساختمان کنگره هدایت کرد.

در این خشونت‌ها که به استیضاح آقای ترامپ برای دومین بار در سنا منجر شد، بیش از ۲۵۰ نفر دستگیر و متهم شدند. آقای گارلند همچنین در بیانیه خود به نقشش در پیگرد قضایی بمب‌گذاری شهر اوکلاهما اشاره کرد. برترپنداران نژاد سفید در این حمله جان ۱۶۸ نفر، از جمله ۱۹ کودک، را گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 گارلند اضافه کرد: «زمان آن رسیده که بار دیگر نشان دهیم وظیفه‌ دادستان كل كشور خدمت به حاكمیت قانون و اطمینان از رعایت عدالت در برابر قانون است.» او همچنین گفت که مستقل از کاخ سفید فعالیت خواهد کرد و به عنوان «وکیل مردم ایالات متحده آمریکا» به طور «مرتب و دقیق با آقای بایدن در ارتباط خواهد بود.»

آقای ترامپ به دلیل سیاسی کردن وزارت دادگستری و اعمال فشارهای حزبی بر جف سشنز و بیل بار، دو  دادستان پیشین بسیار مورد انتقاد قرار گرفت. آقای گارلند در شهادت خود همچنین به تأثیر نظام حقوقی بر جوامع اقلیت در ایالات متحده اذعان کرد.

وی افزود: «جوامع رنگین‌پوست و سایر اقلیت‌ها هنوز در زمینه‌ مسکن، تحصیلات، اشتغال و سیستم عدالت کیفری با تبعیض روبرو هستند و از صدمات ناشی از بیماری همه‌گیر، آلودگی و تغییرات آب‌و‌هوایی رنج می‌برند.»

قرار است انتخاب آقای گارلند، ۶۸ ساله، در جلسه آتی  تأیید شود.

او در سال ۲۰۱۶ از طرف باراک اوباما نامزد یکی از کرسی‌های دادگاه عالی شد، اما سناتور میچ مک‌کانل با برگزاری جلسه تاییدیه برای او موافقت نکرد.

© The Independent