آغاز گفتگوی واشنگتن با تهران درباره زندانیان آمریکایی محبوس در ایران

«این آمریکا‌یی‌ها به شکلی غیرعادلانه و غیرقانونی در زندان نگه داشته شده‌اند»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا- SAUL LOEB / AFP

کاخ سفید از شروع گفتگوی آمریکا و ایران بر سر زندانیان خبر داد.

مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز یکشنبه گفت که کشورش مذاکره با ایران را در باره شهروندان آمریکایی زندانی در ایران آغاز کرده ‌است.

جیک سالیوان در گفتگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که «باز گرداندن این آمریکایی‌ها به ایران از اولویت‌های مهم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا است.»

آقای سالیوان افزود: «ما تماس با ایرانی‌ها را درباره این موضوع شروع کرده‌ایم. ما [تاخیر یا تعلل در آزادی زندانیان] را نخواهیم پذیرفت. این آمریکا‌یی‌ها به شکلی غیرعادلانه و غیرقانونی در زندان نگه داشته شده‌اند.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تاکید کرد که دولت بایدن مصمم است مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، و بهترین راه رسیدن به این هدف دیپلماسی است.

هفته گذشته آمریکا اعلام کرد که آماده‌ است درباره احیای توافقنامه هسته‌ای موسوم به برجام با ایران مذاکره کند. آقای سالیوان گفت: «ایران هنوز جوابی نداده ‌است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه در گفت‌وگو با شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به جمهوری اسلامی، گفت: «ما درخواست‌های زیادی داریم و خواهان اقدام عملی از سوی آمریکا هستیم، نه حرف. اما اکنون مشکل این است که بایدن در حال دنبال کردن سیاست‌های ترامپ است، نه اوباما.»

دولت بایدن روز پنجشنبه اعلام کرد که آماده گفتگو با ایران در مورد بازگشت هر دو کشور به توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ است که هدف آن جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای و نیز رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، ایالات متحده را در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج کرد و تحریم‌های تازه‌ای را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد.

اما ایران و ایالات متحده در مورد اینکه چه کسی باید اولین قدم را برای احیای توافق بردارد، اختلاف نظر دارند. ایران اصرار دارد که ایالات متحده ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند. از سوی دیگر، واشینگتن می‌گوید که تهران ابتدا باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند شود.