نیمی از جمعیت اسرائیل واکسن کرونا زدند

مایه‌کوبی در اسرائیل نشان داد واکسن فایزر ۹۵ درصد مصونیت تامین می‌کند

واکسن‌ها در جلوگیری از ابتلای وخیم به بیماری ۹۹.۲ درصد، و در جلوگیری از پذیرش در بیمارستان ۹۸.۹ درصد موثر بوده‌اند- REUTERS/Corinna Kern

تزریق واکسن در اسرائیل تقریبا به نیمی از جمعیت آن کشور رسیده است و بخش‌هایی از اقتصاد آن از روز یکشنبه مجددا باز خواهد شد، ولی فقط افرادی که واکسن زده‌اند یا از طریق ابتلای سابق به این بیماری مصونیت یافته‌اند و می‌توانند با «گذرنامه سبز» آن را اثبات کنند، قادر به استفاده از کسب‌‌وکارهای باز شده و رفتن به آن‌ها هستند.

به گفته وزارت بهداشت اسرائیل، این کشور حداقل یک دوز از واکسن فایزر را به بیش از ۴۶ درصد از جمعیت ۹ میلیونی خود تزریق کرده است.

اما به‌‌رغم کارزار موفق توزیع و تزریق واکسن خود، اسرائیل مورد انتقاد قرار گرفته است، چرا که فلسطینیان مستقر در کرانه باختری و نوار غزه را از دریافت واکسن مستثنی کرده است.

در حالی که مغازه‌ها از یکشنبه به روی همه باز خواهند بود، اما دسترسی به باشگاه‌های ورزشی، هتل‌ها و سالن‌های سینما محدود به افرادی است که دومین دوز واکسن خود را حداقل یک هفته پیش دریافت کرده باشند، یا کسانی که سابقا به بیماری مبتلا شده‌اند و دیگر بهبود یافته‌اند. وضعیت آنها برای استفاده از سرویس‌های مذکور از طریق برنامک وزارت بهداشت در گوشی همراه آنان، قابل تایید است.

مدارس هم تقریبا بعد از دو ماه تعطیلی باز شده‌اند و انتظار می‌رود که کل نظام آموزشی تا ماه آینده میلادی مانند سابق سر کار برگردد.

ویروس کرونا هنوز به سرعت در حال شیوع در اسرائیل است و محدودیت‌هایی درباره رفت و آمد و جمع شدن افراد کنار یکدیگر، و نیز الزام پوشیدن ماسک و حفظ فاصله‌گیری اجتماعی، هنوز در کشور برقرار است.

لغو تدریجی محدودیت‌ها درست یک سال بعد از شناسایی اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در اسرائیل رخ می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که ماه بعد دوباره باید در انتخابات رقابت کند، توییت کرد: «واکسن زده‌اید؟ گذرنامه سبز را دریافت کنید و به زندگی خود برگردید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف از گذرنامه سبز این است که به افراد کمتر در معرض خطر، اجازه دهد که در رستوران‌ها غذا صرف کنند، به مراسم فرهنگی بروند و برای تعطیلات از کشور خارج شوند. اما توزیع و استفاده از برنامک مذکور به دلیل برخی مشکلات فنی، با چالش‌هایی مواجه شده است.

نشریه تایمز اسرائیل گزارش داد که وبسایتی که گذرنامه‌های سبز را صادر می‌کند، درست چند ساعت پیش از موعدی که قرار بود فعالیت آن آغاز شود، از دسترس خارج شد و کل شنبه شب هم از دسترس خارج بود.

وزارت بهداشت گفت: «تقاضای بالایی برای صدور گذرنامه‌های سبز وجود دارد و به همین دلیل ممکن است با چالش‌هایی مواجه شویم. در همین حال اکثر متقاضیان درخواست‌های خود را با موفقیت تکمیل کرده‌اند و همینک نیز ده‌ها هزار تن از شهروندان گذرنامه‌های سبز خود را دارند.»

همچنین مواردی گزارش شده است از افرادی که قصد داشتند گذرنامه‌های مذکور را جعل کنند تا بتوانند از تجارات و اماکن باز شده استفاده کنند.

وزارت بهداشت روز شنبه گفت اطلاعات موجود درباره برنامه واکسیناسیون در اسرائیل نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری ناشی از این ویروس در میان افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، ۹۵.۸ درصد کاهش داشته است.

چنان که اطلاعات مذکور نشان می‌دهد، واکسن در ابتلا به نوع حاد بیماری ۹۹.۲ درصد و بستری شدن در بیمارستان ۹۸.۹ درصد موثر بوده است.

چزی لوی، مدیرکل وزارت بهداشت، گفت: «واکسن‌ها میزان ابتلای وخیم به بیماری و مرگ ناشی از آن را به شدت کاهش داده است و تاثیر آن آشکارا در آمار مرگ و میر ما مشهود است.»

© The Independent

بیشتر از جهان