دوران تاخت و تاز مولوی انصاری به پایان رسیده است؟

دولت افغانستان به‌تندی به سخنان مولوی انصاری واکنش نشان داده و برخی او را یاغی خوانده‌اند.

آقای انصاری همکاری با دولت افغانستان را گناه کبیره خوانده است - رسانه‌های اجتماعی

اظهارات تازه مولوی مجیب‌الرحمن انصاری، خطیب مسجد جامع خواجه عبدالله انصاری در شهر هرات، نه تنها مقام‌های دولتی را به واکنش واداشته، بلکه باعث ایجاد تنش‌های تندی در میان مخالفان و موافقان وی در شبکه‌های اجتماعی شده است.

مجیب‌الرحمن انصاری که از ملاهای افراطی در هرات است، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته گفته بود که همکاری با نظام فعلی «گناه کبیره» است.

به گفته او:«کسی ‌که از این نظام با قلم خود، با پول خود، با فکر خود و با سلاح خود حمایت می‌کند، مرتکب گناه کبیره شده است.»

او همچنین تصریح کرده بود عالمی که از این نظام حمایت می‌کند، از جمله علمای «یهود و نصارا» است. انصاری، پیوسته یهودی‌ها و مسیحی‌ها (نصارا) را دشمن مسلمان‌ها می‌نامد. او گفته است که این نظام هر روز مرتکب جنایت می‌شود و هرکسی که در این نظام حضور دارد، در این جنایت‌ها شریک است.

اظهارات مجیب‌الرحمن، خیلی سریع با واکنش‌های مختلف روبه‌رو شد. روز شنبه، سید وحید قتالی، استاندار هرات، در یک نشست خبری، در پاسخ به اظهارات مولوی انصاری گفت که (مولوی انصاری) پایش را از گلیمش درازتر کرده است.

او گفت: «هرات جایی برای تولید داعش نیست. فصل اینکه در این شهر کسی بیاید و به دستور بیگانگان، اندیشه‌های افراطی تولید کند، گذشته است. دختران و پسران هرات، مسلمان‌ترین و باتقواترین بچه‌های جهان هستند. مردم از جنگ و وحشت خسته شده‌تند.» آقای قتالی همچنین گفت که این سخنان به دستور سازمان‌های اطلاعاتی بیگانه گفته شده است.

مشاور شورای امنیت افغانستان نیز بعدازظهر روز شنبه در این رابطه واکنش نشان داد. آقای حمدالله محب در یک نشست خبری، اظهارات مولوی انصاری در مورد لزوم ترک خدمت نیروهای امنیتی افغانستان را یاغی‌گری دانست و گفت که به امنیت ملی سپرده است تا بررسی‌های خود را درباره اظهارات مولوی انصاری آغاز کند.

آقای محب اظهار داشت: «اظهارات مولوی انصاری خلاف نظر علمای افغانستان و علمای جهان اسلام است که جنگ را در افغانستان حرام می‌دانند. او باید خود را با دیگر علمای اسلام تطبیق دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار واکنش مقام‌های مسئول دولت افغانستان، این بحث در شبکه‌های اجتماعی نیز سروصدای زیادی بلند کرد. با اینکه عده‌ای در فیس‌بوک، حمایت خود را از اظهارات مولوی انصاری نشان دادند، اما اکثریت مردم، نظرات او را رد کردند. حتی شورای سراسری علمای افغانستان که معمولا در چنین‌ شرایطی  خاموش می‌ماند، این بار به صورت واضح در مقابل اظهارات مولوی انصاری واکنش نشان داده و در اعلامیه گفته است که نظرات او در مورد نظام، باعث ایجاد فتنه و متلاشی شدن حکومت می‌شود. شورای علما همچنین تاکید کرده است که نظرات مولوی مجیب‌الرحمن، قطعا به صلاح جامعه نیست.

مولوی انصاری اما بار دیگر در یک پیام تصویری، به توضیح نظرات خود پرداخت. او با اینکه نظام را همچنان فاسد دانست، تنها گفت که او نگفته است کار کردن در نظام گناه کبیره است بلکه گفته که حمایت از نظام، گناه کبیره است.

مجیب‌الرحمن انصاری از روحانیون افراطی در افغانستان است که چند سالی است در شهر هرات به تبلیغ علیه نظام و دولت فعلی افغانستان می‌پردازد. بسیاری او را وهابی و عده‌ای هم سلفی می‌دانند. مولوی انصاری یک دوره به عربستان سعودی سفر کرد و از آنجا در تلویزیون جهانی وصال حق، به اشاعه نظراتش پرداخت. او به شدت ضد اهل تشیع تبلیغ می‌کند و به صورت تلویحی، آنان را از دین خارج شده می‌خواند. البته مولوی انصاری هیچ‌وقت از واژه شیعه استفاده نمی‌کند بلکه واژه‌های «رافضی» و «روافض» را به کار می‌برد.

مولوی انصاری چندی قبل، سازمان امر به معروف خود را در شمال شهر هرات ایجاد کرد. او به یاری هوادارانش،  خود آنچه را از نظرشان خلاف شرع و ممنوع است، اصلاح می‌کنند. او گفته است اگر دزدی را به چنگ بیاورد، دست او را حتما قطع خواهد کرد. گفته ‌شده که هواداران او چندین جوان پسر و دختر را در شمال هرات به بهانه امر به معروف مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند.

مولوی انصاری به‌تازگی، برای حفظ جان خود نیروی مسلح غیرمسئول هم تشکیل داده است. او در تلاش است تا حتی مدیریت امور دینی هرات را از شورای علمای این شهر بگیرد و خود آن را مدیریت کند. با این حال، به نظر می‌رسد که دوران تاخت‌وتاز او به سر آمده است زیرا او مخالفتش را با کلیت نظام نشان داده و مهم‌تر از همه نیروهای امنیتی را به ترک خدمت ترغیب کرده است. چیزی که به باور مشاور شورای امنیت، «بغاوت» (سرکشی و طغیان) در مقابل حاکم اسلامی محسوب می‌شود.