ثبت اولین موارد سرایت نوع جدیدی از آنفلوآنزای مرغی به انسان در روسیه

هفت مورد از ابتلا به این نوع آنفولانزا در کارگران مرغداری دیده شده است

کارگران مرغداری روسی به دنبال شیوع آن ویروس در مرغداری به آن آلوده شدند- PHILIPPE HUGUEN / AFP

دانشمندان اولین موارد ابتلا به آنفلوانزای مرغی H5N8 را در انسان کشف کرده‌اند. اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از سرایت این ویروس بین انسان‌ها به دست نیامده است.

مقامات روسی گزارشی را به سازمان بهداشت جهانی ارسال کرده‌اند که مطابق آن در ماه دسامبر گذشته در یک مرغداری در جنوب آن کشور، هفت مورد از ابتلا به این نوع آنفولانزا در کارگران مرغداری دیده شده است.

آنا پوپووا، رئیس روسپوتربنادزور که نهاد ناظر بر بیماری‌های عفونی است، گفت: «چند روز پیش، به محض آن که از صحت نتایج آزمایش‌ها کاملاً مطمئن شدیم، آن را گزارش دادیم.»

کارگران مرغداری روسی به دنبال شیوع آن ویروس در مرغداری به آن آلوده شدند، اما آن ویروس هیچ عواقب جدی برای سلامتی آنها نداشته است و آنان از آن زمان به این سو، بهبودی کامل یافته‌اند.

خانم پوپووا افزود: «شرایط در همین حد باقی ماند و شیوع بیشتری رخ نداد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نوع آنفولانزای مرغی برای پرندگان بسیار کشنده است، اما این اولین گزارش از انتقال آن به انسان است.

به گفته روسپوتربنادزور، تجزیه و تحلیل این نهاد نشان می‌دهد که انسان‌ها به آن ویروس مبتلا می‌شوند، اما ناقل آن به دیگران نیستند.

خانم پوپووا گفت: «اما فقط زمان نشان می‌دهد که آیا جهش‌های ژنتیکی در آینده اجازه سرایت ویروس از انسان به انسان را خواهد داد یا نه.»

وی افزود که کشف این گونه آنفولانزای مرغی «به ما و به همه جهان، زمان می‌دهد تا خود را برای جهش‌های احتمالی آماده کنیم و امکان واکنش به‌موقع با استفاده از آزمایش‌ و واکسن‌ را فراهم کنیم.»

به گزارش خبرگزاری روسی ریا، موسسه وکتور سیبری روز شنبه گفت که کار بر روی تولید کیت‌های آزمایشی و واکسن برای ویروس H5N8 را آغاز می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت هنوز درباره این حادثه توضیحی نداده است.

پیش‌تر می‌دانستیم که یک نوع دیگر از آنفلوانزای مرغی موسوم به H5N1 قابلیت انتقال به انسان دارد.

تقریباً تمام موارد آلودگی به آنفلوانزای مرغی در انسان‌ها در نتیجه تماس نزدیک با پرندگان زنده یا مرده آلوده به ویروس بوده است.

شیوع آنفلوانزای مرغی معمولاً باعث می‌شود که مرغداری‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس، طیور خود را بکشند.

اکثریت قریب به اتفاق موارد شیوع این ویروس در پرندگان، با مهاجرت پرندگان وحشی گسترش می‌یابد. از این رو، یک راه برای مقابله با آن نگاه داشتن  طیور در محیط‌های سرپوشیده و قطع تماس آنها با پرندگان وحشی است.

پنج مورد شیوع ویروس H5N8 در نوامبر گذشته در مرغداری‌هایی در سراسر بریتانیا شناسایی شد. این کشف منجر به برپایی یک منطقه پیشگیری و کنترل در انگلستان، ولز و اسکاتلند شد.

مواردی از آنفولانزای مرغی در گلوسترشایر، دورست، دوون، چشایر، و کنت مشاهده شده است.

وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی بریتانیا، آن زمان اعلام کرد که پرندگان در تمام مناطق آسیب‌دیده «به طرزی انسانی» ذبح و نابود شده‌ا‌ند. 

ایجاد منطقه پیشگیری از آنفلوانزای مرغی، رعایت اقدامات دقیق ایمنی زیستی را در همه مرغداری‌ها اجباری می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان