رئیس سازمان تجارت ‌جهانی: کشورهای فقیر را منتظر واکسن نگذارید

«هر مقدار کمک که قرار است به کشورهای فقیر داده شود، باید هم اکنون اعطا گردد»

۱۳۰ کشور در جهان حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند-MARCO LONGARI / AFP

رئیس سازمان تجارت جهانی، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا را به علت خودداری از شریک شدن دوزهای واکسن با کشورهای فقیرتر تا هنگامی که این کشور مازاد آن را داشته باشد، به باد انتقاد گرفت. 

وزرای دولت بریتانیا به رغم سفارش ۴۵۰ میلیون دوز واکسن که اضافه بر نیاز این کشور است، از اشاره به آن که چند واکسن و در چه زمانی (برای ارسال به کشورهای فقیر) مهیا خواهد بود، خودداری کرده‌اند.

خانم ان‌گُزی اُکونجو-ای‌ویلا، رئیس سازمان تجارت جهانی، گفت: «فکر نمی‌کنم (برای دریافت واکسن‌های اضافی) باید صبر کنیم تا اول همه واکسینه شوند. فکر می‌کنم هر مقدار کمک که قرار است ( به کشورهای فقیر) داده شود، باید هم اکنون اعطا گردد. دلیل آن ساده است: هم به نفع کشورهای غنی و هم کشورهای فقیر است که متساوی (به واکسن کرونا) دسترسی داشته باشند.»

سازمان ملل متحد می‌گوید ده کشور ثروتمند جهان به تنهایی ۷۵ درصد کلیه واکسن‌های جهان را ابتیاع کرده‌اند، در حالی که ۱۳۰ کشور دیگر جهان حتی یک دوز آن را دریافت نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم اُکونجو-ای‌ویلا، نخستین زن و نخستین آفریقایی که در صدر سازمان تحارت جهانی قرار گرفته است، به پژوهش‌هایی اشاره کرد که می‌گوید اگر تا نیمه سال جاری این شکاف به قوت خود باقی بماند، مبلغ ۶.۴ تریلیون پوند از تولید ناخالص ملی کاسته خواهد شد.

او از وعده بوریس جانسون مبنی بر این که بریتانیا بیشتر واکسن‌های اضافی و مصرف نشده خود را به کشورهای درحال توسعه اهدا خواهد کرد، «استقبال» کرد، اما به بی‌بی‌سی گفت که «نیمی از هرینه‌های آن را کشورهای ثروتمند متحمل خواهند شد. 

«باید درک کنیم که این هم به سود کشورهای غنی و هم کشورهای فقیر است که به یک نسبت به واکسن دسترسی داشته باشند. در غیراین صورت همه کشورها متضرر خواهند شد. همگان خواهند باخت.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، گفته است که کشورهای ثروتمند باید حدود ۵ درصد ذخاير کنونی واکسن‌های خود را در اختیار کشورهای فقیرتر قرار دهند. 

در این میان، روسیه، هند، و چین، واکسن‌های تولیدی خود را در اقدامی که برخی ناظران «دیپلماسی واکسن» تلقی می‌کنند، در اختیار دیگر کشورها می‌گذارند تا راه را برای مناسبات نزدیک‌تر با آن‌ها باز کنند.

روز جمعه، رهبران سران هفت کشور صنعتی جهان (جی ۷) با افزایش سهمیه پرداختشان به ابتکار «کوُوَکس» موافقت کردند. هدف این ابتکار ارسال دستکم ۱.۳ میلیارد دوز واکسن کرونا به افراد آسیب‌پذیر جهان در ماه‌های آینده است.

خانم اُکونجو-ای‌ویلا از شرکت‌های تولیدکننده واکسن خواسته است که مجوزهای بیشتری به کشورهای درحال توسعه  بدهند تا حجم بیشتری از واکسن در میان مناطق فقیرتر توزیع شود.

آقای جانسون به سران «جی ۷» گفت: «واکسینه کردن شهروندان خودمان به تنهایی مثمر ثمر نیست. باید مطمئن شویم که تمام جهان واکسینه شده است، زیرا این یک همه‌گیری جهانی است.»

با این حال، بریتانیا مصمم است نخست کلیه شهروندان خود را حداکثر تا پاییز سال جاری واکسینه کند. مقامات این کشور انتظار دارند که واکسن‌های جدید در مقابل انواع جهش‌یافته ویروس مصونیت ایجاد کند.

© The Independent