عبدالله: صدای زنان در روند صلح افغانستان شنیده خواهد شد

عبدالله عبدالله گفت نماینده‌ای از زنان تجارت‌پیشه عضو کمیسیون شورای مصالحه ملی افغانستان خواهد شد

رئیس شورای عالی مصالحه ملی در دیدار با زنان بر نقش پررنگ آنها در روند صلح تاکید کرد - سپیدار

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در دیدار با شماری از زنان کارآفرین این کشور، به آنان اطمینان داد که صدای آن‌ها در مذاکرات صلح بین‌افغانی شنیده می‌شود و دستاوردهای آنان در زمینه‌های مختلف هم حفظ خواهد شد.

عبدالله عبدالله، به زنان کارآفرین این کشور گفت: «صدای زنان کشور در مذاکرات صلح شنیده می‌شود و حفظ دستاوردهای آنان در این روند نیز از اولویت‌های ما است که به آن توجه می‌شود.»

آقای عبدالله، همچنین نقش زنان کارآفرین افغان را در گردش چرخ اقتصاد این کشور را موثر خواند و افزود: «تغییرات و رشد زنان در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصاد کشور قابل‌توجه است زیرا زنان افغان در گردش چرخ اقتصاد کشور نقش مثبتی را ایفا کردند.»

او به زنان کارآفرین وعده داد که برای تقویت حضور آنان در کمیسیون شورای مصالحه ملی این کشور، یک نفر نماینده از میان زنان تجارت‌پیشه معرفی می‌شود تا از حقوق آن‌ها دفاع کند.

در همین حال زنان کارآفرین افغانستان در دیدار با عبدالله عبداالله، نگرانی‌ها و نظریاتشان درباره‌ روند صلح را مطرح کردند. آنان در این دیدار، نمونه‌ کارهای‌ خود را به نمایش گذاشتند.

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان از زمان آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی تاکنون در محافل‌ سیاسی و دیدار با زنان این کشور تاکید کرده است که حقوق و دستاوردهای چندین ساله آنان در گفت‌وگوهای صلح هیچ‌گاه قابل معامله نخواهد بود و زنان این کشور مطمئن باشند که از حقوق آنان دفاع می‌شود تا پس از توافق صلح با طالبان نیز بتوانند مانند امروز در نظام آینده نقش سازنده و تاثیرگذار داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان نیز بر حفظ حقوق زنان افغان در روند صلح تاکید کرده و به زنان این کشور اطمینان داده است که حقوق و دستاوردهایشان تحت هیچ شرایط و فشاری در روند صلح جاری به معامله گذاشته نمی‌شود و کسی اجازه نخواهد داشت در این زمینه، مخالف خواسته‌های زنان تصمیم بگیرد و زنان را از حقوق اساسی‌شان محروم کند.

گفته‌های این مقامات بلندپایه دولت افغانستان برای حفظ حقوق، دستاوردها و نقش زنان این کشور در مذاکرات صلح در حالی تکرار می‌شود که زنان افغان بارها نگرانی‌های خود از این که حقوق و دستاوردهایشان در گفت‌وگوهای صلح به معامله گذاشته شود، ابراز کرده‌اند.

این زنان در دیدار با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه و اعضای هیئت مذاکره‌کننده صلح این کشور و گردهمایی که داشتند خواسته‌اند تا نماینده‌ زنان نیز  در روند صلح حضور داشته باشد وهیچ توافقی بدون خواست آنان صورت نگیرد. آنان هشدار دادند که اگر روند صلح بدون خواست‌های مشروع و قانونی زنان افغان و حقوق و دستاوردهایشان به نتیجه برسد، قابل پذیرش نخواهد بود و آنان در مقابلش ایستادگی خواهند کرد.

پروین سحر، از جمله فعالان جامعه مدنی افغانستان، در گفت‌وگو با ایندپندنت فارسی دیدگاه خود را چنین ابراز کرد: «ما از تعهد رئیس شورای مصالحه ملی کشور در رابطه با حفظ حقوق و دستاوردهای زنان کشور در روند صلح تشکری می‌کنیم و می‌خواهیم که به زنان در مذاکرات صلح مانند مردان، نقش سازنده داده شود تا بتوانیم عملا از حقوق و دستاوردهای خود در میز مذاکره دفاع کنیم و اجازه ندهیم که هیچ تصمیمی بدون رضایت ما میان هیئت افغانی و طالبان در دوحه گرفته شود.»

شکیبا سوسن، مدافع حقوق زنان این کشور هم گفت: «زنان، نصف جامعه را در تمام کشورها تشکیل می‌دهند و در روندهای ملی مانند انتخابات بدون شک تاثیرگذار هستند اما متاسفانه در کشور ما رایشان رئیس‌جمهوری تعیین می‌کند اما نقششان در نظام کمرنگ و در نهادهای کلیدی، سمبولیک است. ما نمی‌خواهیم که تنها در روند صلح به خواسته‌های ما توجه صورت گیرد. زنان باید در تمام زمینه‌ها حضور معنی‌دار داشته باشند و کار کنند.»

تاکید بر حفظ حقوق زنان افغان و نقش آنان در مذاکرات صلح از سوی دولت‌مردان و خود زنان این کشور در حالی ابراز می‌شود که هم‌اکنون گفت‌وگوهای صلح میان هیئت افغانی و طالبان متوقف شده است و گفته می‌شود که طالبان به دلایل نامعلومی میز مذاکره را ترک کرده‌اند و تاکنون حاضر به مذاکره نشده‌اند؛ این در حالی است که دولت افغانستان، هیئت مذاکره‌کننده افغانی و نهادهای خارجی تاکید دارند که طالبان باید دوباره به گفت‌وگوهای صلح بازگردند.  طالبان تاکنون در این رابطه اظهارنظر نکرده و حاضر به مذاکره هم نشده‌اند.