رویترز از کشف ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده ایران خبر داد

ایران نتوانسته توضیح قانع ‎‌کننده‌ای درباره دلیل وجود ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده، ارائه دهد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مظنون است که در یکی از سایت‌ها کار تبدیل اورانیوم انجام می‌شده و در سایت دیگر آزمایش مواد منفجره انجام می‌گرفته. عکس تزیینی - HO / ATOMIC ENERGY ORGANIZATION OF IRAN / AFP

خبرگزاری رویترز به نقل از «منابع دیپلماتیک» اعلام کرد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذرات اورانیوم را در دو سایتی که ایران ماه‌ها برای بازدید از آنها «سنگ‌اندازی» می‌کرده یافته‌اند که گفته می‌شود مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای دو دهه پیش است.

در این خبر اختصاصی آمده است که یافتن این ذرات اورانیوم احتمالا تلاش‌های آمریکا برای احیای دیپلماسی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را پیچیده‌تر می‌کند. یکی از این دو سایت، بین شهرضا و آباده، و دیگری در نزدیکی تهران قرار دارد.

دیپلمات‌هایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شوند، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که در بازدیدهایشان از دو سایت اتمی اعلام نشده جمهوری اسلامی، آثاری از مواد رادیواکتیو یافته‌اند که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی دو دهه پیش در آنجا فعالیت اتمی داشته‌است.

باور بر این است که سایت‌هایی که این مواد در آنها پیدا شده، به مدت نزدیک به دو دهه غیرفعال بوده‌اند. در عین حال، مخالفان توافق هسته‌ای، از جمله اسرائیل می‌گویند که شواهدی مبنی بر فعالیت‌های اتمی اعلام نشده وجود دارد که نشان می‌دهد نیت ایران خوب نیست.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین حاضر نشده در این باره به رویترز توضیح دهد.

مجلس ایران برای برداشتن تحریم‌های هسته‌ای آمریکا از سوی دولت جو بایدن ضرب‌الاجلی تعیین کرده  که یک روز بیشتر تا پایان آن باقی نمانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفت دیپلمات به رویترز گفته‌اند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این فرصت استفاده خواهد کرد تا ایران را به دلیل عدم موفقیت در ارائه توضیحی رضایت‌آمیز در باره علت وجود ذرات اورانیوم در این دو سایت، سرزنش ‌کند.

این سرزنش ممکن است هم در گزارش سه ماهه و هم در گزارش دیگری که در همان روز منتشر می‌شوود انعکاس پیدا کند. هنوز مشخص نیست که آیا کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدامی در جهت محکوم کردن ایران انجام می‌دهند یا نه.

پنج دیپلمات به رویترز گفتند که بعد از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با این یافته‌ها روبه‌رو شد، ایران پاسخ‌هایی داد که رضایت‌بخش نبود. دو نفر از آنها گفتند كه ایران به آژانس گفته است كه آثار اورانیوم در نتیجه آلودگی تجهیزاتی به مواد رادیواكتیو ایجاد شده که از یک سایت دیگر به آنجا منتقل شده بود، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این ادعا را بررسی كرد و ذرات موجود در سایت‌ها با هم مطابقت نداشتند.

یک دیپلمات این نوع پاسخ ایران را یکی از «تاکتیک‌های معمول تأخیر» توصیف کرده است.

آژانس انرژی اتمی گفته که مظنون است که در یکی از سایت‌ها کار تبدیل اورانیوم انجام شود؛ مرحله‌ای که در آن مواد قبل از غنی‌سازی پردازش می‌شود. همچنین احتمال می‌رود که مواد سایت دیگر برای آزمایش مواد منفجره استفاده شده باشد.

این هفت دیپلمات گفتند که آنها انتظار دارند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به دلیل عدم توضیح قانع‌کننده درباره این دو سایت، و همچنین سایت تورقوزآباد، مورد انتقاد قرار دهد.