سعید مولایی در مسابقات اسرائیل به مدال نقره رسید

آقای مولایی زیر پرچم مغولستان مسابقه می‌داد

سعید مولایی، جودوکار ایرانی که اکنون با پرچم مغولستان در مسابقات شرکت می‌کند، برنده مدال نقره «گرند اسلم» اسرائیل شد-JACK GUEZ / AFP

سعید مولایی، جودوکار ایرانی که اکنون با پرچم مغولستان در مسابقات شرکت می‌کند امروز (جمعه) موفق به کسب مدال نقره در این مسابقات شد. آقای مولایی سال‌ها از ستاره‌های درخشان ورزش‌های رزمی ایران بود اما وقتی به علت سیاست مقامات جمهوری اسلامی که اجازه رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی را نمی‌دهد مجبور شد شانس خود برای قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹ را از دست بدهد از ایران به آلمان رفت و پس از مدتی به شهروندی مغولستان رسید. او اکنون با پرچم کشور جدیدش در تورنمنت «گرند اسلم» فدراسیون بین‌المللی جودو که در تل‌آویو برگزار می‌شود شرکت کرده است.

آقای مولایی در اسرائیل مورد استقبال گرم مقامات جودوی اسرائیل و یک هم‌رشته آشنای اسرائیلی قرار گرفت: ساگی موکی، همان قهرمان جودو که در مسابقات توکیو ۲۰۱۹ از مولایی خواسته بودند با او وارد تاتامی نشود. موکی و مولایی به دوستی رسیده‌اند و در تل‌آویو با همدیگر همراه تیم ملی اسرائیل تمرین کردند. موکی در رسانه‌های اجتماعی از مولایی به عنوان «برادر» خود یاد کرد.

آقای مولایی در گفتگو با «کان»، تلویزیون عمومی اسرائیل، گفت: «من برای مغولستان مسابقه می‌دهم نه ایران. کار من ورزش است. همیشه ورزشکار بوده‌ام و هیچوقت اهل سیاست نبوده‌ام.» او پیش از این در مورد تیم جودوی اسرائیل گفته بود که «با من خیلی مهربان بودند و هرگز این را فراموش نخواهم کرد.»

در فیلم کوتاهی که از مولایی منتشر شده او به زبان عبری می‌گوید «تودا» که به معنی تشکر است.

آقای مولایی مسابقات را پیروزی شروع کرد. او صبح امروز ابتدا در استادیوم شلوموی تل‌آویو در یک بازی هفت دقیقه‌ای، زلیم تکایف از آذربایجان را شکست داد تا با تشویق حضار روبرو شود. از همان ابتدا معلوم بود که در تل‌آویو هر اتفاقی بیافتد او رو در روی دوستش، ساگی موکی، قرار نخواهد گرفت. آقای موکی امروز در اولین دیدار خود مقابل سامی چوچی از بلاروس شکست خورد تا از مسابقات حذف شود. به گزارش شبکه ۱۲ اسرائیل، آقای مولایی پس از این شکست به موکی گفت: «شاید در فینال المپیک با هم رودرو شدیم.»

مولایی، که در وزن زیر ۸۱ کیلوگرم مسابقه می‌دهد، در دور بعدی رقیب ایتالیایی را شکست داد اما نهایتا از شرف‌الدین بولتابائف، رقیب ازبکستانی، شکست خورد تا به مدال نقره برسد.

این جودوکار ایرانی در طول مسابقات بارها مورد تشویق مخاطبین اسرائیلی قرار گرفت.

ایران در پی ماجرای مولایی از حضور در تمام مسابقات بین‌المللی جودو منع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آرش میراسماعیلی، رئيس فدراسیون جودوی ایران، روز سه‌شنبه در حاشیه مجمع انتخاباتی هیات جودوی استان همدان در مورد سفر مولایی به اسرائیل اظهار نظر کرده بود. او گفت با حضور مولایی در تل‌آویو «شرمنده مردم شدیم چرا که این قهرمان پوشالی فقط برای منافع شخصی خود به سرزمین‌های اشغالی رفته و به آن افتخار نیز می‌کند.»

مسابقات «گرند اسلم» تل‌آویو با حضور ۴۲۱ ورزشکار از ۶۰ کشور ادامه دارد. ایران عمده‌ترین کشور جهان ورزش است که هرگونه رویارویی با اسرائیل را تحریم و مجازات می‌کند.

خود آقای میراسماعیلی زمانی که ورزشکار بود در المپیک ۲۰۰۴ آتن حاضر به رویارویی با اهود واکسِ اسرائیلی نشد. البته میراسماعیلی علنا چنین چیزی را اعلام نکرد بلکه عمدا وزن خود را طوری بالا برده بود که قادر به مسابقه در رده ۶۶ کیلو نباشد. در آن زمان این حرکت میراسماعیلی مورد حمایت محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت ایران، قرار گرفت که او را قهرمان واقعی المپیک آتن نامید. جالب این‌جا است که واکس در آن مسابقات در مرحله بعدی از عمار مریجه، جدوکار الجزایری، شکست خورد. الجزایر هم مثل بیشتر کشورهای عربی، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد اما ابایی از مسابقه با آن ندارد. البته چند مورد از این‌که ورزشکاران اسرائیلی حاضر به مسابقه با اسرائيل نشوند هم وجود دارد. موارد دیگری از تحریم ورزشی اسرائیل از سوی ورزشکاران تونسی، اندونزیایی، کویتی، سوری و لبنانی نیز وجود داشته است اما به ندرت و نه در سطح گسترده ایران.

بیشتر از ورزش