ابراز امیدواری مدیرکل آژانس یه نتیجه سفر آتی خود به ایران

ایران اخیرا اعلام کرده که طبق مصوبه مجلس، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد

رافائل گروسی، مدیرکل این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد- Michael Sohn / POOL / AFP

به دنبال اعلام تصمیم ایران به توقف اجرای پروتکل الحاقی و ممانعت از بازرسی‌های سرزده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مدیرکل این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد روز جمعه ابراز امیدواری کرد در سفر آتی خود به تهران به یک راه حل مورد قبول طرفین دست یابد.

رافائل گروسی در توییتی نوشت، «فردا برای دیدار با مقام‌های ارشد ایرانی و یافتن راه حلی که مورد توافق مشترک و سازگار با قوانین ایران باشد، طوری که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند فعالیت‌های حیاتی پادمانی خود در ایران را ادامه بدهد، به تهران سفر می‌کنم.»

وی ابراز امیدواری کرد سفرش موفقیت‌آمیز باشد و نوشت «این به نفع همه است.»

ٖ

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران است. ایران و شش کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان ۲۳ تیر ۱۳۹۴ توافق کردند در ازای لغو برخی تحریم‌ها، محدودیت‌هایی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا که از ابتدا مخالف توافق بود و آن را معیوب توصیف می‌کرد، با هدف رسیدن به یک توافق بهتر که علاوه بر برنامه هسته‌ای، فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای تهران را نیز شامل شود، از توافق خارج شد و تحریم‌های ایران را بازگرداند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن، که در زمان حصول توافق معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بود، اکنون خود در مقام ریاست جمهوری قصد دارد به توافق - که از آن با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام یاد می‌شود - باز گردد، به شرط آن که ایران ابتدا از تعهدات خود به‌طور کامل پیروی کند.

ایران که از زمان خروج آمریکا از برجام تن به مذاکره نداده و گام‌هایی در عبور از تعهدات خود برداشته است، ضمن استقبال از رویکرد دولت جدید آمریکا گفته است در صورتی به تعهدات خود باز خواهد گشت که آمریکا ابتدا به آن بازگردد و کلیه تحریم‌های اعمال شده را لغو کند.

علاوه بر افزایش میزان و درجه غنی‌‌سازی اورانیوم و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات هسته‌ای خود برای این منظور و آغاز فعالیت‌های تحقیق و توسعه برخلاف مفاد برجام، ایران اخیرا اعلام کرده است که طبق مصوبه مجلس، اجرای پروتکل الحاقی را نیز متوقف خواهد کرد.