مرکل: هنوز امیدواریم برجام نجات پیدا کند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، نیز در سخنرانی خود از «امید به راه‌حل مناسب» برای بحران هسته‌ای ایران گفت

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان- John MacDougall/Pool via REUTERS

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، امروز (جمعه) با حضور در یک نشست بین‌المللی گفت:‌ «امیدواریم هنوز امکان این‌که توافق هسته‌ای ایران (برجام) را نجات دهیم، وجود داشته باشد.»

خانم مرکل در نشست امنیتی مونیخ صحبت می‌کرد که امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود و عنوان رسمی آن «فرای دنیای بدون غرب» است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مهم‌ترین سخنران امروز بود و قصد او برای همکاری با اروپا تغییر موضع چشمگیر آمریکا نسبت به زمان ترامپ دانسته می‌شود. چهره‌های ارشد اروپا از جمله خانم مرکل، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا و مقامات رهبری اتحادیه اروپا نیز جزو سخنرانان امروز بودند. رهبران اروپایی در سخنان خود از «بازگشت آمریکا» به رابطه نزدیک با اروپا استقبال کردند.

مرکل در سخنان خود بر همکاری نزدیک اروپا و آمریکا در دوره آتی تاکید کرد و از سخنان بایدن در این زمینه استقبال کرد. او گفت برجام از جمله زمینه‌هایی است که آلمان و آمریکا در آن همکاری نزدیکی خواهند داشت و ابراز امیدواری کرد که هنوز امکان «نجات» این توافق وجود داشته باشد.

مرکل روز چهارشنبه در گفتگویی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، از او خواسته بود به تبعیت کامل از مفاد برجام بازگردد و اقدامات هسته‌ای ناقض این توافق را متوقف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم مرکل در سایر بخش‌های سخنانش در نشست مجازی مونیخ گفت اروپا و آمریکا باید «دستور کار مشترکی» درباره چین و روسیه داشته باشند. او با اشاره تلویحی به ادامه اشغال بخشی از خاک اوکراین توسط روسیه گفت در زمینه روابط با روسیه «در سال‌های اخیر پیشرفتی حاصل نشده است.» او در ضمن گفت با انتقادهای بایدن نسبت به ایجاد عدم ثبات در اتحادیه اروپا توسط روسیه موافق است.

یکی از جنجالی‌ترین موضوعات رابطه روسیه و آلمان اما خط لوله «نورد استریم ۲» بین این دو کشور است که صدراعظم آلمان به آن اشاره‌ای نکرد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در سخنان خود به ایران اشاره کرد. او گفت: «ما باید با کمک شرکای خود راه‌حل مناسبی برای پرونده هسته‌ای ایران پیدا کنیم.» او در ضمن از سایر مسائل منطقه همچون مبارزه فرانسه علیه گروه‌های تروریستی در منطقه ساحل آفریقا، جنگ‌های داخلی سوریه و لیبی و نزاع آذربایجان و ارمنستان نیز نام برد.

آقای ماکرون در ضمن از لزوم «خودمختاری استراتژیک» اروپا در مقابل آمریکا دفاع کرد. او به سخنان بایدن اشاره کرد که گفته بود آمریکا می‌خواهد توجه خود را به منطقه اقیانوس آرام و فعالیت‌های چین در آن‌جا جلب کند و این‌را تغییری از تمرکز سنتی آمریکا بر اروپا دانست. ماکرون گفت اروپا باید نقش بزرگ‌تری در دفاع از خود به عهده بگیرد.

ماکرون در ضمن گفت این‌که اتحادیه اروپا استراتژی دفاعی داشته باشد مغایر با ناتو نیست. او گفت: «به نظرم بهترین مشارکت اروپا درون ناتو این است که خیلی بیشتر امنیت خود را و خودمختاری استراتژیک خود را در اختیار بگیریم.»

اورسولا فون در له‌ین، رئیس کمیسیون اروپا؛ شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا؛ و ینس استولنبرگ، دبیر کل ناتو از سایر چهره‌هایی هستند که در نشست امروز صحبت کردند.