تاکید بایدن بر تعامل هسته‌ای با ایران و لزوم مقابله با رفتار منطقه‌ای تهران

جو بایدن در بخشی از سخنرانی خود، فعالیت‌های جمهوری اسلامی را تهدیدی علیه امنیت و رفاه منطقه خواند

بایدن از تغییرات اقلیمی به عنوان یک «بحران موجودیتی جهانی» نام برد- MANDEL NGAN / AFP

رییس جمهوری ایالات متحده روز جمعه گفت واشنگتن آماده تعامل دوباره با گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران است و در عین حال بر لزوم مقابله با «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» ایران در خاورمیانه تاکید کرد.

جو بایدن در بخشی از سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، که به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود، فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی علیه امنیت و رفاه منطقه دانست.

وی پیشتر اعلام کرده خواهان بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران، به شرط پیروی کامل تهران از تعهدات خود در توافق، است تا بر پایه آن به دیگر مسائل مورد نگرانی در ارتباط با ایران رسیدگی شود.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت، دو سال پیش در این کنفرانس به عنوان یک شهروند عادی گفتم ما بازخواهیم گشت، و امروز به عنوان مقام منتخب می‌گویم که آمریکا بازگشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی تاکید کرد کشورش به همپیمانی دو سوی اقیانوس اطلس بازگشته است و گفت ما نباید به عقب نگاه کنیم و نگاهمان باید به جلو باشد.

روابط آمریکا و اروپا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل مهم، از جمله تامین هزینه‌های ناتو، توافق هسته‌ای ایران و توافق اقلیمی پاریس، به سردی کشیده بود.

جو بایدن با تاکید بر اهمیت اتحاد بین آمریکا و اروپا در چارچوب پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، برای مقابله با تهدیدهای امنیتی جهانی، به نقش روسیه در بحران اوکراین اشاره کرد و گفت، برای روسیه آسان‌تر است که با یک کشور تنها برخورد کند تا این که با یک گروه متحد از کشورها روبرو شود.

وی همچنین از تغییرات اقلیمی به عنوان یک «بحران موجودیتی جهانی» نام برد و گفت باید با همکاری با یکدیگر در این زمینه گام برداریم: «اروپا و ایالات متحده باید یک بار دیگر رهبری خود را با اطمینان و ایمان به ظرفیت‌های یکدیگر ازسر بگیرند، و با پایبندی به این تجدید عهد و اعتماد به هم می‌توانند با هر چالشی روبرو شوند.»

یک پیمان بین‌المللی دیگر که دولت دونالد ترامپ از آن خارج شد، توافق اقلیمی پاریس بود که در دسامبر ۲۰۱۵ در پایتخت فرانسه حاصل شد. جو بایدن در نخستین روز کاری خود فرمان پیوستن دوباره آمریکا به توافق را صادر و پیوستن دوباره آمریکا به آن امروز رسمی شد.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنان امروز خود تکثیر تسلیحات هسته‌ای را دیگر تهدید عمده پیش روی جهان دانست که قدرت‌های بزرگ باید در صف جلوی مبارزه با آن قرار بگیرند و گفت به همین دلیل است که ایالات متحده تصمیم به تعامل با روسیه گرفته و پیمان هسته‌ای (استارت نو) را تمدید کرده است.