آمادگی هند برای اجرای اولین حکم اعدام یک زن از زمان استقلال

شبنم، معلم سابق در شمال هند، هفت نفر از اعضای خانواده خود را در سال ۲۰۰۸ به قتل رساند

پلیس محلی گفت که پس از تایید اجرای حکم اعدام، وی به دار آویخته خواهد شد- RAVEENDRAN / AFP

برای اولین بار پس از استقلال هند در سال ۱۹۴۷، این کشور ممکن است مجازات اعدام با چوبه دار را برای زنی که هفت نفر از اعضای خانواده‌اش را با تبر به قتل رسانده است، اجرا کند.

در آوریل ۲۰۰۸ در ایالت اوتار پرادش در شمال هند، شبنم، معلم سابق، به دلیل مخالفت خانواده‌اش با رابطه او با سلیم که یک کارگر بود، هفت نفر از اعضا خانواده‌ خود از جمله والدینش و نوه ۱۰ ماهه آن‌ها را به قتل رساند.

طبق گزارش رسانه‌های محلی، در حالی که شبنم دارای دو مدرک کارشناسی ارشد بود اما سلیم، کارگر بود. او به خانواده‌اش غذای حاوی داروی آرام‌بخش خوراند و پس از بیهوشی‌، آن‌ها را به قتل رساند.

رئیس‌جمهور هند، دادخواست عفو وی را رد کرده است. اگرچه هنوز تاریخی برای به دار آویختن وی مشخص نشده اما در زندان منطقه ای «متهوره»، آماده‌سازی برای اعدام وی در جریان است.

تقریبا ۱۵۰ سال پیش بود که یک «چوبه دار برای اعدام زنان» در اوتار پرادش ساخته شد اما از زمان استقلال، هیچ زنی در آنجا اعدام نشده است.

پلیس محلی گفت که پس از تایید اجرای حکم اعدام، وی به دار آویخته خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارشی از دانشگاه حقوق ملی، از سال ۱۹۴۷ که هند استقلال خود را از بریتانیا به دست آورد، حدود ۷۵۰ نفر به دار آویخته شده‌اند؛ هرچند دولت هند ادعا می‌کند که این تعداد، تنها کمی بیش از ۵۰ مورد است.

بنا بر «گزارش آماری سالانه مجازات اعدام در هند» که دانشگاه حقوق ملی در سال ۲۰۲۰ منتشر کرده است، تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰  در مجموع ۴۰۴ زندانی در هند با مجازات اعدام روبه‌رو هستند.

آخرین مورد اعدام در هند، در مارس سال ۲۰۲۰ و مربوط به پرونده جنجالی تجاوز جنسی دسته‌جمعی در نیربایا بود که به اعدام چهار نفر انجامید.

در سال ۲۰۱۵، یک کمیسیون حقوقی توصیه کرد که مجازات اعدام برای همه جنایات بجز جرایم مرتبط با تروریسم و ​​جنگ، برچیده شود اما طی پنج سال گذشته، تغییرات دیگری ایجاد شده و مجازات اعدام، غیر از قتل، خشونت جنسی را نیز شامل شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان