رکورد جدید قیمت بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین برای اولین بار به بالاتر از ۵۲ هزار دلار رسید

 

ارزش بیت‌کوین نسبت به سال گذشته در همین زمان ۶۰۰ درصد افزایش داشته است- KAREN BLEIER / AFP

قیمت بیت‌کوین برای اولین بار به بالاتر از ۵۲ هزار دلار (۳۷ هزار پوند) رسیده و ارزش کلی این رمزارز تا نزدیک به یک تریلیون دلار بالا رفته است.

بر اساس شاخص قیمت کوین‌مارکت‌کپ، این رکورد جدید روز جمعه صبح زده شد و قیمت، به ۵۲ هزار و ۱۸۰ دلار رسید. در زمان نگارش این مطلب، بیت‌کوین به قیمت بیش از ۵۲ هزار و ۶۰۰ دلار معامله شده است و تنها ۱۵ میلیارد دلار مانده تا به ارزش بازار یک تریلیون دلار برسد.

بر اساس سود‌های اخیر بیت‌کوین، ارزش این رمزارز حالا بیش از کل ارزش بازار شرکت‌های مالی مسترکارت و ویزا، روی هم، است. ارزش آن نسبت به سال گذشته در همین زمان، ۶۰۰ درصد افزایش داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قیمت بیت‌کوین با گرایش گسترده سرمایه‌گذاران نهادی و همچنین اخبار مبنی بر تبدیل سهام نقدی شرکت‌های بزرگ به این رمزارز، افزایش پیدا کرد. در اوایل این ماه شرکت تسلا اعلام کرد که در ماه ژانویه، یک و نیم میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده است. ارزش بیت کوین آن زمان بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار بود. شرکت نرم‌افزاری مایکروستراتژی نیز این هفته اعلام کرد که قصد دارد به دارایی ۷۲ هزار بیت‌کوینی خود، تعداد بیشتری اضافه کند. ارزش آن‌ها با قیمت‌های فعلی نزدیک به چهار میلیارد دلار یعنی تقریبا نصف ارزش کل شرکت در بازار است.

سایر رمزارز‌ها نیز با افزایش قیمت مواجه شدند و قیمت رمزارز اتریوم برای اولین بار به حدود دو هزار دلار رسیده است.

پائولو آردوینو، مدیر فناوری ارشد صرافی رمزارز بیت‌فینکس، به ایندیپندنت گفت: «با سوق ارزش بازار بیت‌کوین به سمت یک تریلیون دلار، امکان دارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری عمده و سرمایه‌گذاران خرده احساس کنند دارند از قافله عقب می‌مانند. اتریوم هم دارد رکورد‌های بالایی می‌زند. هر دو فناوری، نشانگر پیشرفتی خارق‌العاده هستند که حتی بالاترین چهره‌ها در فضای رمزهای دیجیتال هم دارند با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.»

تحلیلگران بازار همچنین هشدار داده‌اند که نوسانات بیت‌کوین می‌تواند روندی مشابه آنچه پس از قیمت‌های بازار در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ داشت را دنبال کند.

لوییس کوئنده، بنیان‌گذار پلت‌فرم غیرمتمرکز آراگون، گفت: «نمی‌توانم پیش‌بینی کنم میزان بازگشت سرمایه چقدر خواهد بود یا چه زمانی اتفاق خواهد افتاد اما دارایی‌های رمزی معمولا پس از یک دوره افزایشی، زیاده از حد اصلاح می‌شوند و از نقطه اوج تا ۸۰ درصد افت پیدا می‌کنند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، احتمال بازگشت به زیر ۳۰ هزار دلار وجود دارد اما من فکر می‌کنم میزان تقاضا نیز با آن هماهنگ می‌شود و ارزش بیت کوین را به ۵۰ هزار دلار می‌رساند.»

© The Independent

بیشتر از جهان