آخرین خبرها از به‌روزرسانی جنجالی واتس‌اپ درباره حریم خصوصی کاربران

میلیون‌ها کاربر واتس‌اپ از بیم فاش شدن اطلاعات شخصی، به تلگرام مهاجرت کردند

واتس‌اپ می‌گوید که این انتقادها و اعتراض‌ها در نتیجه «اطلاعات نادرست» پیش آمده است - REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

واتس‌اپ به‌روزرسانی مناقشه برانگیز حریم خصوصی خود را ادامه خواهد داد اما با این امید که نگرانی کاربران برطرف شود، روش انجام آن را تغییر می‌دهد.

این برنامک پیام‌رسان، زمانی که خبر به‌روزرسانی خود را اعلام کرد با انتقادهایی پی‌درپی روبه‌رو شد که به هراس‌ از تقسیم داده‌های کاربران با شرکت مادر یعنی فیس‌بوک دامن زد.

واتس‌اپ می‌گوید که این انتقادها و اعتراض‌ها در نتیجه «اطلاعات نادرست» پیش آمده است. این مسئله باعث شد تا واتس‌اپ، در تلاش برای رفع این سردرگمی، نحوه درخواست از کاربران برای بررسی سیاست حریم خصوصی را تغییر دهد. این شرکت اعلام کرده است که در هفته‌های آینده، علامتی در واتس‌اپ کاربران نمایش داده خواهد شد که آن‌ها را ترغیب می‌کند درباره این به‌روزرسانی و این که چه چیزی تغییر خواهد کرد و چه چیزی تغییر نمی‌کند، بیشتر بدانند. همچنین در قسمت معرفی وضعیت این اپلیکیشن اعلام شده است که این شرکت تعهد خود مبنی بر حفظ حریم خصوصی را ادامه خواهد داد و محتوای گفت‌وگوها به صورت رمزگذاری شده، بین ارسال‌کننده و دریافت‌کننده، محفوظ خواهد ماند.

این اپلیکیشن، ابتدای امسال ارسال پیام‌هایی به کاربران را شروع کرد که به آن‌ها اعلام می‌کرد که باید سیاست‌های خدمات و حریم خصوصی جدید را مرور و موافقت خود را با آن اعلام کنند تا بتوانند همچنان از این پلت‌فرم، که با شرکت مادر یعنی فیس‌بوک ادغام شده، استفاده کنند. موضوعی که سردرگمی و نگرانی برخی از کاربران درخصوص افزایش احتمال به اشتراک‌گذاری داده‌ها را به دنبال داشت.

در روزهای پس از آن، اپلیکیشن‌های پیام‌رسان رقیب، شاهد افزایش تعداد دانلود از سوی کسانی بودند که واتس‌اپ را ترک می‌کردند. موضوعی که باعث شد این شرکت، ماهیت این تغییرات را توضیح دهد و اجرای آن را به تعویق بیندازد. اینک واتس‌اپ اعلام کرده است که به زودی کاربران را از به‌روزرسانی‌ها مطلع خواهد کرد اما با نمایشگر اعلام و هشدار جدید، این امکان را به کاربران اعطا می‌کند تا به اطلاعات تکمیلی درباره جزییات این تغییرات، دسترسی پیدا کنند. 

این پلت‌فرم دوباره تکرار کرده است که این به‌روزرسانی، به واتس‌اپ یا فیس‌بوک اجازه خواندن یا گوش دادن به پیام‌های ارسالی کاربران را نمی‌دهد و بر روی تغییرات مربوط به سیاست‌هایی متمرکز شده که برای ارسال پیام کاربران به شرکت‌ها و مشاغل ضروری هستند: «برای یادآوری، ما در حال ساخت روش‌های جدیدی برای چت یا خرید با شرکت‌ها و مشاغل در واتس‌اپ هستیم که کاملا اختیاری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شرکت، در مطلبی که در تارنمای خود نوشته می‌گوید: «پیام‌های خصوصی همیشه به صورت رمزگذاری شده بین ارسال‌کننده و دریافت‌کننده محفوظ می‌مانند. از این رو واتس‌اپ نمی‌تواند این پیام‌ها را بخواند یا بشنود. ما در اینجا به این مسئله فکر کردیم که چه چیزی را بهتر می‌توانستیم انجام دهیم. ما می‌خواهیم همه درباره گذشته‌ ما در دفاع از رمزگذاری «کاربر-به-کاربر» بدانند و اعتماد کنند که ما متعهد هستیم تا از حریم خصوصی و امنیت افراد حفاظت کنیم. اینک ما از امکانات و فیچرهای وضعیت خود برای به اشتراک گذاشتن مستقیم اصول و به‌روزرسانی‌های خود در واتس‌اپ استفاده می‌کنیم. ما کارهای بیشتری انجام خواهیم داد تا در آینده صدای خود را شفاف کنیم. در هفته‌های آینده ما یک نشان در صفحه نمایش واتس‌اپ منتشر خواهیم کرد تا افراد بتوانند به شیوه خود اطلاعات بیشتری به دست آورند. ما همچنین اطلاعات بیشتری منتشر خواهیم کرد تا تلاش کنیم نگرانی‌هایی را که شنیده‌ایم برطرف کنیم. در نهایت، ما شروع به یادآوری می‌کنیم که کاربران برای ادامه استفاده از واتس‌اپ، این به‌روزرسانی‌ها را مرور و قبول کنند.»

این سامانه پیام‌رسان همچنین، اپلیکیشن‌های رقیب را که تلاش کرده‌اند کاربران را از واتس‌اپ جدا کنند و آن‌ها به دام اندازند و فریب دهند، مورد انتقاد قرار داده و اعلام کرده است که برخی از آن‌ها در مورد امنیت خود، ادعاهای مخدوش و گمراه‌کننده‌ای ارائه می‌دهند: «ما درک می‌کنیم که برخی افراد ممکن است سایر اپلیکیشن ها را بررسی کنند تا ببینند آن‌ها چه چیزی برای ارائه دارند.»

این شرکت می‌گوید: «ما دیده‌ایم که برخی از رقبایمان تلاش می‌کنند با این ادعا که نمی‌توانند پیام‌های کاربران را ببینند، کاربران را از واتس‌اپ کوچ دهند. اگر یک اپلیکیشن به صورت پیش‌فرض، خدمات رمزگذاری «کاربر-به-کاربر» ارائه نمی‌کند، به معنای آن است که آن‌ها می‌توانند پیام‌های شما را بخوانند. سایر اپلیکیشن‌ها می‌گویند که بهترند زیرا آن‌ها اطلاعات کمتری از واتس‌اپ در اختیار دارند. ما بر این باوریم که افراد به دنبال اپلیکیشن‌هایی هستند که هم قابل‌اعتماد باشند و هم ایمن. حتی اگر مستلزم این باشد که واتس‌اپ تعداد محدودی از اطلاعات را در اختیار داشته باشد. ما تلاش می‌کنیم در تصمیماتی که می‌گیریم ملاحظه‌گر باشیم و همچنان به توسعه راه‌های جدید برای تحقق این مسئولیت‌ها با در اختیار داشتن اطلاعات کمتر و نه بیشتر، ادامه خواهیم داد.»

گزارش تکمیلی از پرس اسوشییشن

© The Independent

بیشتر از جهان