بایدن: اقتصادهای دموکراتیک باید برای مقابله با روسیه و چین همکاری کنند

بایدن در پیامی به گروه هفت خواستار همکاری بازار آزاد برای مقابله با چالش‌های جهانی شد و گفت باید برای دموکراسی جنگید

پیام اقتصادی جو بایدن این است: الان وقت ریاضت اقتصادی نیست، بلکه سرمایه‌گذاری در اولویت سیاست‌های ماست - AFP

جو بایدن در تلاش است تا همکاری کشورهای دموکرات و متحد آمریکا را برای مقابله با چین جلب کند. بااین‌حال او به دنبال شروع یک جنگ سرد جدید نیست. او همچنین قصد دارد از دیپلماسی به‌عنوان ابزار حل مشکل ایران و احیای توافق هسته‌ای استفاده کند.

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد آمریکایی در این مورد گفت که رئیس‌جمهوری ایالات متحده قصد دارد پس از چهار سال سیاست‌های تفرقه‌افکنانه «اول آمریکا» که توسط دونالد ترامپ دنبال می‌شد، ایالات متحده را به‌عنوان یک بازیگر چند جنبه‌گرا تثبیت کند.

بایدن برای نشان‌دادن حسن‌نیت خود به جهان، اقدامات متعددی انجام داد. او تعهد داد تا چهار میلیارد دلار به برنامه واکسیناسیون جهانی کرونا کمک کند. همچنین بازگشت او به توافقنامه اقلیمی پاریس و برنامه‌ریزی برای انجام هزینه دو تریلیون دلاری، می‌تواند بر اقتصاد آمریکا و جهان تأثیر مثبتی بگذارد.

این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت که بایدن در ساعت ۹ صبح، با رهبران گروه جی-۷ از انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن به‌صورت کنفرانس ویدئویی دیدار خواهد کرد، اما قصد دارد برای اجلاس حضوری به میزبانی انگلیس در تابستان امسال به آنها بپیوندد.

او افزود بایدن معتقد است که دموکراسی بهترین مدل برای پاسخگویی به چالش‌های زمان ما است و به طور تصادفی اتفاق نمی‌افتد و «باید برای آن بجنگیم.»

جو بایدن قرار است صبح روز جمعه، در یک نشست آنلاین در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز سخنرانی کند. او پیش‌تر به‌عنوان یک شهروند عادی به شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری اطمینان داده بود که «ما برخواهیم گشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چالش‌های روسیه و چین

این مقام آمریکایی تأکید کرد که بایدن معتقد است که اقتصاد و بازارهای مهم دموکراتیک برای مقابله با چالش‌های ایجاد شده توسط رقبای بزرگ مانند روسیه و چین و همچنین چالش‌های فراملی از گسترش سلاح‌های هسته‌ای گرفته تا تغییرات آب‌وهوا و امنیت سایبری، با یکدیگر همکاری کنند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده به طور ویژه عقیده دارد که روسیه در تلاش است دموکراسی را در ایالات متحده و اروپا و جاهای دیگر تضعیف کند و برای بی‌ثبات‌سازی در آنها اقدام کرده است. اگرچه کرملین این اتهامات را رد کرده است.در مورد چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، و باتوجه‌به اینکه سیاست‌های اقتصادی این کشور برای جهان زیان‌بار و برخلاف ارزش‌های دموکراتیک است، باید همکاری کرد تا آن را به عقب راند.

کاخ سفید در صدد است تا با تنظیم سیاست‌های جدید، در چندین جبهه از جمله تشکیل ارتش و سیاست‌های تجاری، اقدامات در هنگ‌کنگ، حل مشکلات اقلیت مسلمان اویغور در سین کیانگ و کنترل شیوع ویروس کرونا، با چین مقابله کند.

بایدن به شرکای ایالات متحده در گروه جی -۷ توصیه خواهد کرد تا با سرمایه گداری در اقتصادهای خود، روند رشد اقتصادی را تقویت و تسریع کنند.

پیام اقتصادی جو بایدن این است:«الان وقت ریاضت اقتصادی نیست، بلکه سرمایه‌گذاری در اولویت سیاست‌های ماست.»

بیشتر از جهان